Flickan i garderoben – Inger Alfvén

Det är lättare att samtala om saker som gör oss glada, men det är lika viktigt att prata om saker som gör oss ledsna. Det blir lite enklare att samtala kring en bra text. Viktigt att eleverna själva avgör vad de vill dela. Novellen är gripande och fängslar eleverna. Mina elever gav den betyget 4 på en 5-gradig skala. Eleverna hade många intressanta tankar och diskussioner både under och efter de hade hört texten.

Uppgifterna är uppdelade i före, under och efter läsningen. Högläs texten. Tänk på att varva diskussionerna enligt EPA (enskilt, parvis, alla). Du kan också blanda muntliga och skriftliga uppgifter.

Före läsningen

Att familjen drabbas av en allvarlig sjukdom påverkar alla. Jag visade filmen:

Därefter fick eleverna diskutera parvis:

  • Hur är det bland dina kompisar? Är det okej att visa känslor? Att gråta inför sina kompisar? Vågar du?
  • Gråter tjejer och killar för samma saker? (försök leda in diskussionen på könsroller och förväntade beteenden).

Under läsningen

  • Efter första sjukhusvistelsen. Eleverna diskuterar parvis: Har du något ställe som du ogillar?
  • När pappan inte svarar på frågan om Ka ska dö. Eleverna får fundera på om pappan ljuger eller inte. Varför ljuger han?
  • Gör han rätt eller fel? Har du varit med om att något ljugit för din skull?

För att ta del av hur du kan fortsätta analysera novellen, gå in på http://www.lektionsbanken.se (år 7-9, sv)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s