Om det var krig i Norden

Texten är, trots att den är ganska kort, sprängfull med stoff att diskutera och fundera kring. Därför är det bra att stanna upp i texten och beröra ämnena i direkt anknytning till texten.

Förbered de olika före-, under- och efteruppgifterna. Variera arbetsformer genom att göra uppgifterna enskilt, parvis eller i helklass, samt muntligt och skriftligt. När eleverna diskuterat parvis kan läraren lyfta elevernas tankar i helklass. Läs boken högt för eleverna.

Före läsningen

Se filmklippet

Eleverna kan resonera med varandra vilka väpnade konflikter de känner till. Lyft några i hela klassen. Aktuell information om konflikter i världen finns här.

Under läsningen

Läs till och med sid. 15. Eleverna diskuterar parvis:

  • Vilken syn har Arabvärlden på svenskar?
  • Hur många invandrare känner du?
  • Känner du till deras livshistoria?

När du kommer till sid. 23 och läst klart om att packa ryggsäcken kan eleverna göra dessa uppgifter:

  • Gör en lista med fem personliga saker du tar med dig. Jämför med kompisen.
  • Stryk tre saker.
  • Du får bara behålla en sak. Vilken då? Jämför med kompisen bredvid.

När du läst till och med sid. 27, om att Arabvärlden inte vill ta emot flyktingar kan eleverna diskutera:

  • Varför vill Arabvärlden inte ta emot flyktingar från Europa?
  • Jämför med hur vissa resonerar i Sverige idag.

Efterarbeta texten? Klicka här http://lektionsbanken.se/lektioner/om-det-var-krig-i-norden/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s