Eleverna räcker inte upp handen

Jag försöker använda öppna frågeställningar när eleverna svarar i helklass. När frågorna är mer begränsade får eleverna resonera parvis eller i mindre grupper. Om någon elev vill svara i helklass och råkar svara fel är det viktigt att bemöta svaren på ett bra sätt. – Hur tänkte du? Hur kom du fram till det? Intressant inlägg! Är det någon som tänker på något annat sätt?Den senaste tiden har jag gått från att i många år uppmuntrat eleverna att räcka upp handen, till att göra det exakt motsatta. Om handuppräckning används är det nästan alltid samma elever som får talutrymme. Jag fördelar ordet enligt ett system som varieras. Det gäller ju att eleverna inte listar ut vem som ska få frågan. Ibland drar jag lappar med elevernas namn (slumpen) och ibland svarar varannan elev. En annan sätt är att köra slalom:

Tre stora fördelar med att tilldela ordet enligt en princip (hellre än handuppräckning):
  • Eleverna vet inte när de får frågan – de blir aktiva.
  • Det blir en rättvis fördelning av talutrymmet.
  • Eleverna får ta del av alla elevers tankar och idéer.

Har du något bra tips om hur ordet kan fördelas? Kommentera gärna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s