Bilden

Jag testade Charlotta Karlssons tips Bilddagboken häromdagen och är redan såld. Enkelt upplägg som ger upphov till mängder av diskussioner och möjliga fortsättningsuppgifter (tipset finns här i sin helhet på Lektionsbanken). Jag gjorde så här:

  1. Eleverna tittar på bilden i några minuter och funderar på:
    • Vad ser du på bilden? Vad händer? Vilka är inblandade?
    • Vad kan ha utlöst situationen? Vad händer sedan?
    • Känner du igen händelsen?
    • Sätt händelsen i ett större perspektiv. Gör kopplingar utanför händelsen, i tid och rum.
  2. Skriv ned dina tankar.
  3. Finns det övergripande ord eller begrepp som passar till bilden? (t ex demokrati-diktatur). Förklara hur du tänker kring kopplingen mellan orden och bilden.

48781-01482c8c52562be6fd0191a37a426957e4567ce0

Jobba vidare parvis och diskutera:

  1. Titta på filmklippet https://www.youtube.com/watch?v=4VpPGxzsBD0
  2. Fundera på vad du tycker om polisernas agerande, demonstranternas rättigheter och medias “objektiva” rapportering:
  • Hur mycket våld ska polisen få ta till? Hur mycket ska polisen få “tåla”?
  • Vad får en demonstrant göra? Finns det tillfällen då det är okej att använda våld för att uttrycka sitt missnöje?
  • På klippet bokstavligen hör vi fotografens arbete. Vad tror du att hen hoppas fånga på bild?
  1. Vad skulle du demonstrera för (eller emot)? Varför då?
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s