Hermans hemlighet

Jag är förälskad! I en helt underbar bilderbok! Hermans hemlighet av Stian Hole är så varmt berättad och innehåller så många bottnar att jag inte kan sluta bläddra i boken. Vänskap, kärlek, utanförskap, rädsla, svartsjuka, hemligheter och drömmar. Det går att stanna vid varje bild, sjunka in i Hermans värld och bli en del av berättelsen. Kliv in:

Så här kan du jobba med boken

Under arbetets gång kan läraren jobba med strategier som förutspå, sammanfatta, ta ut nyckelord/begrepp, analys och reflektion (göra kopplingar i och utanför texten). Varva skriftliga och muntliga uppgifter. En bra metod för att variera undervisningen är att använda EPA (enskilt – parvis – alla). Ett framgångsrikt koncept att jobba med en bok är före-under-efter läsningen. Nedan är förslag på hur du kan jobba med texten på olika sätt. Välj det som passar dig och din grupp bäst.

Förslag på arbetsuppgifter före läsningen

Titta på omslaget tillsammans med eleverna. Låt dem fundera på och diskutera parvis: Vad tror du boken handlar om? Vilka är personerna? Var är de? Varför håller flickan för pojkens ögon? Vad tror du finns framför dem? Lyft tankar i helklass.

Läraren berättar om bokens handling och/eller skriv upp persongalleriet på tavlan.

Välj tre ord ur texten (Läs mer om hur Anne-Marie Körling gör), till exempel orden skuld, förundra, hemlighet. Läraren skapar en mening till första ordet (skuld) och eleverna försöker själva. Lyft några exempel i helklass. Upprepa för ord två och tre. Därefter hittar läraren på en mening med två ord (skuld och förundra). Eleverna gör egna förslag och läraren kan skriva några av förslagen på tavlan. Till sist ska alla ord ingå. På detta sätt får eleverna en förförståelse av vad texten ska handla om och dessutom se hur det går att använda ord på olika sätt.

Under läsningen – att stanna upp och reflektera

Lämpligt stopp när Hanna avslöjar att hon vet Johannas hemlighet i skogen. Eleverna får fundera på:

  • Sammanfatta: Vad har hänt? Vad gör Hanna och Herman i skogen?
  • Mellan raderna: I inledningen står Herman under ett träd på skolgården. Varför gör han det?
  • Utanför texten: Har du haft samma känsla någon gång eller har du sett någon annan som upplevt samma sak? Vad hände då?
  • Förutspå: Vad tror du händer härnäst?

Förslag på uppgifter efter läsningen

Låt eleverna rubricera ett antal sidor, ungefär som en kapitelrubrik. Två förslag:  De inledande sidorna om skolgården. Från stycket när Hanna vill få med Herman (nätstängslet) till de kommer fram till gläntan.

Lyft nyckelscener och projicera bilder som eleverna kan diskutera kring, exempelvis när de sitter på berghällen, deras fingrar nuddar varandra och “varma vågen sprider sig genom kroppen igen”. Vad betyder det?

Analys och reflektionsfrågor: Vad handlar boken om egentligen? När får vi reda på att de tycker om varandra? Hur visar man att man tycker om någon? Hur vill du att andra visar att de tycker om dig?

Använd en fyrfältare där eleverna enskilt eller parvis skriver ned sina tankar. Förslag på fält:

  • Sammanfatta handlingen
  • Ställ frågor till texten (analysera)
  • Kopplingar (till dig själv, andra texter, omvärlden)
  • + och – med boken.

ELLER SÅ LÄSER DU BARA BOKEN OCH LÅTER ELEVERNA DRÖMMA SIG IN I HERMANS VÄRLD!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s