Snacka med Kenta… på riktigt!

kenta

Eleverna ska träffa valfri karaktär ”på riktigt” vid två tillfällen. De väljer vilken karaktär och vilket tillfälle i boken. Gör gärna en egen och visa både hur bilden och texten kan konstrueras. Visa till exempel hur eleverna kan kombinera berättande text med dialoger. Nästa steg blir att skriva en gemensam text tillsammans med eleverna (då kan du välja en situation ur en annan bok som är bekant för eleverna så att du inte ”tar” någons tänkta situation). I tredje steget får eleverna försöka själva. Om eleverna inte har dator går det att göra så här:

  • Eleven väljer ett tillfälle ur boken där karaktären har något problem. Eleven ritar sin version av situationen.
  • Eleven kopierar klassfotot (eller ta med ett foto) av sig själv och klistrar in sig själv i situationen.
  • Eleven skriver vad som händer i mötet. Syftet är att eleven på något sätt ska visa förståelse eller ingjuta mod så att karaktären blir uppmärksammad och stärkt. Eleven kan blanda berättande med dialoger.

Bilden är gjord med hjälp av Alfafunktionen i Pages och greenscreenteknik (ta bort bakgrundsfärg och överlappa bilderna). Hela upplägget Att gå sin egen väg, med litteraturtips, finns i senast inlagda på www.lektionsbanken.se

Och apropå bilder tänker en del säkert på upphovsrätten. Vad får vi lärare egentligen göra med bilder som är skyddade med upphovsrätt? Jo, faktiskt en hel del. Läs mer här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s