Att lyssna på elevernas samtal

Nationella prov är för många, både lärare och elever, en extra belastning under ett ganska händelsrikt skolår. Men den muntliga delen är en höjdare… och brukar så vara. Att få sitta ned och lyssna på eleverna samtala om både stora och små saker är en högtidsstund. De delger varandra anekdoter, minnen, farhågor, drömmar, tankar och funderingar i små förtroliga samtal som jag får sitta och lyssna på, stundom med gråten i halsen och i nästa sekund brista ut i befriande och förlösande gapskratt tillsammans med eleverna.  Dagens höjdare var en elev som berättade om en händelse hen aldrig tidigare reflekterat över. En incident som inträffade för över tio år sedan och legat i gömmor fram tills… nu.

Samtalen med 25 elever i totalt sex sittningar blev unika lärtillfällen, både för eleverna och mig. Efter dagen blev tanken varför gör vi inte det här oftare? Och vid ännu mer eftertanke kom jag nog fram till att eleverna gör detta ganska ofta, men att jag alltför sällan tar del av samtalen. Ändring på det! Det finns hur mycket intressant som helst att samtala om och resurserna är enorma. Det gäller bara att hitta dem. En av mina favoriter är att använda kortfilm. Till exempel den här…

Jag tycker att nationella provens upplägg inledningsvis kan verka ganska konstruerat, men vid samtalen fungerar det förvånansvärt väl och blir efter en stund avspänt. Förberedelserna går förhållandevis fort och de korta texterna (och bilderna) utgör ett bra underlag. Jag har listat några favoriter (bilder och filmklipp) som jag brukar använda som underlag till liknande typer av uppgifter:

Och varför ska eleverna kolla på filmklipp och prata med varandra… egentligen? Eleverna tränar på:

  • Analysförmågan när de växlar perspektiv, jämför och försöker hitta lösningar
  • Kommunikativa förmågan när de redovisar, diskuterar, argumenterar och bemöter argument
  • Metakognitiva förmågan när de tolkar, prövar och omprövar
  • Begreppsförståelse när de använder begrepp och relaterar dem till varandra
  • Informationshantering när de skiljer mellan fakta och värderingar (åsikter)

Välskrivna, intressanta och inte alltför långa texter sökes! Gärna samlade på ett och samma ställe.

Kommentera

