Kontextrik undervisning med film

Just nu läser sjuorna Annika Thors En ö i havet. Av en slump ramlade jag över dokumentären Varje ansikte har ett namn och tänkte att den borde passa till det aktuella temat Människor på flykt. Aningen för svår kanske, men tanken var att visa några av mötena för att levandegöra karaktärernas livsöden och därefter fortsätta läsa och bearbeta boken. Men… eleverna ville annat! När jag smög fram efter 20 minuter för att stänga av utbrast flera elever:

– Nämen, vad gör du?! Vi vill se mer!

Okej. Bort med lektionsplaneringen. Skriva kan vi göra nästa vecka. På med filmen igen.

Tysta elever. Fullt fokus på filmens innehåll och flyktingarnas berättelser. Den ena mer gripande än den andra. En och annan elev fäller en tår. Jag med. Gåshud av stunden tillsammans med eleverna.

Lektionen öppnar upp elevernas medvetande och höjs till en inte tidigare nådd nivå. De ser saker ur nya perspektiv, får aha-upplevelser och det är väl bland det häftigaste man kan uppleva som lärare!

Har ni inte sett filmen finns den här: Varje ansikte har ett namn. I två veckor till, så skynda!blogg

varjeansikte

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s