Gissa författaren i klassen

Vi har alla en egen stil med kläder, frisyr, musik och en massa andra saker. Även vårt språk har en stil. Vi är unika med vad vi pratar om och framförallt hur vi uttrycker oss. Jag tänkte testa hur medvetna eleverna är om varandras språkbruk, både till innehåll och uttryck. Till boken Torsdagsbarn fick eleverna välja på tre uppgifter: Berättaren, Hissa och dissa eller Efter regn kommer solsken (bokens tema).

Jag klippte ut tre-fyra rader ur varje svar (oredigerade då personens stil framträder tydligare) och sorterade dessa i grupper om fem. Sedan fick eleverna parvis para ihop fem författare med de fem texterna (tog ca 10 minuter/omgång).

spraktipset

Totalt 19 elevtexter. Hur många rätt hade då det vinnande paret? 17! Helt otroligt att pricka in 17 klasskompisar baserat på några få textrader. Två grupper hade 16 rätt och ytterligare två stannade på 15. Snittet låg ungefär på 12-13 rätt…

Det är inte bara roligt. Det blir dessutom ett extra lärtillfälle. Eleverna vrider och vänder på varandras ord, uttryck och stil. Kan det här vara Erik? Nä, han pratar inte så… Det låter mer som… Eleverna får också utan att de tänker på det ta del av varandras tankar om boken. Coolt!

Gissa författaren i klassen passar rätt så bra nu i avslutningstider… och andra också förstås!

Advertisements

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s