Elever ger läraren respons…

Eleverna i 9A har parvis fått fundera på tre års undervisning i svenska. Jag sammanställde (nästan) alla arbetsområden/projekt som vi gjort under åren i en enda lång lista. Den tejpades upp på tavlan för att synliggöra vad vi faktiskt har ägnat tiden åt och för att skapa ett samtalsunderlag. Vad har varit bra och mindre bra? Kunde vi gjort något annorlunda? Gjorde vi för mycket eller för lite av något? var några av frågorna som vi samtalade om. Eleverna gav respons på:

  • Upplägg – Vi har läst i 3-6 veckors perioder och varvat läsa/skriva/tala/tänka
  • Uppgifterna – Vilka gav mest/minst? Intressanta/ointressanta?
  • Instruktioner – I klassrummet och digitalt
  • Syftet med svenska – Är det uttalat? Förstår eleverna?
  • Elevinflytande
  • Förväntningar/krav/betyg
  • Hur skulle du vilja att undervisningen såg ut?

Läsa, skriva, talaTänka, analysera,

Linus och Anton funderar. Vissa minnen lockar fram skratt… och andra inte!

Informationen eleverna ger är ovärderlig inför nästa läsår. De berättar ganska utförligt vad som har varit bra och vad som kan göras annorlunda. Eleverna gillar formen och många projekt, tycker att informationen är tillräcklig och de förstår varför vi har svenska i skolan. Det som jag ska tänka på nästa läsår, enligt eleverna, är:

  • Elevinflytande – det är roligt och viktigt att få vara med och bestämma
  • Variera ännu mer – framförallt med att lägga in korta/roliga mindre områden mellan två mer omfattande
  • Använda aktuell litteratur
  • Vara ”hårdare” med deadlines

Jaha… bara att kavla upp ärmarna och tänka om… igen!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s