Utvärdering via sociala medier

Så här i slutet av läsåret brukar jag kontakta mina gamla elever för att få lite respons på undervisningen. Det är ett ganska bra tillfälle då de fått distans till högstadiet och dessutom mött nya lärare och ämnen under ett helt år. Lärare som undervisar på helt andra sätt och med annat underlag. Lärare som kanske har en andra förväntningar och som använder nya metoder som passar eleven (förhoppningsvis) bra. Förr i tiden fick man ”hugga” eleverna när man träffade på dem, men senaste åren har jag använt Facebook. Det är snabbt och enkelt att kommunicera. Så här såg det ut i morse:

fb chat redigerad

Jag ställde frågor som:

  • Hur har du varit ”rustad” i ämnet? Hur förberedde jag dig för fortsatta studier?
  • Hur har det gått i ämnet?
  • Tänk läsa, skriva, tala, tänka, ord/begrepp: Gjorde vi för mycket eller för lite av något?
  • Var förväntningarna rimliga?
  • Vilket betyg får du?

Eleverna svarar glatt och har många bra synpunkter. Två saker som framträder tydligt är att vi ska träna mer på muntligt framträdande och att skriva (ännu mer) olika typer av texter.

Jaha… det låter som en bra plan. Tack för era synpunkter gamla 9C!

Kommentera

