Jan Stenmark

Jag älskar Jan Stenmark. Hans förmåga att i en enda bild och korta texter rymma så mycket är imponerande. I våras publicerade SvD bilder från färgfotots barndom (här finns bilderna). Perfekt att låta eleverna göra Stenmarkare med! Först tittade vi på några av Stenmarks bilder och till min glädje kände många igen bilderna. – Haha! Den där har vi ju hemma på kylskåpet! var det någon som sa.

Instruktionerna till uppgiften är enkel. Med humor, allvar, avspänd vardaglighet och/eller glimten i ögat kommenteras en bild. Självklarheter, tvetydigheter eller andra fyndigheter är tillåtna.

stenmark

Jag visade bilden ovan som jag gjort. Eleverna funderade på och resonerade om vad de egentligen säger till varandra. Sedan var det elevernas tur. Här är några av elevernas Stenmarkare. Tycker att de blev riktigt bra!
s3

s1

s2

En lektion med Jan Stenmark – jag lovar att ni får en kreativ, rolig, annorlunda och språkberikande lektion med många skratt!

Kommentera

