Den knäppa lektionen om tandborstens betydelse…

Går det att skriva en reflekterande text om en tandborste? Den utmaningen fick jag indirekt i en Facebookgrupp för en tid sedan. Ja, det ska väl gå… kanske… med 8A som är med på det mesta! För att eleverna överhuvudtaget ska förstå uppgiften behövs ett sammanhang. Jag skapade en ramhistoria inspirerad av Anki Mårtenssons Knäppa lektion mellan två arbetsområden. Jag passade på att använda några av mina absoluta seriefavoriter, karaktärerna Tintin, Haddock, Kalkyl och Dupontarna. Upplägget blev sex olika språkliga utmaningar/uppgifter, 8-10 minuter till varje text inklusive min berättande inledning till varje del. Ramhistoriens uppgifter hade som syfte att träna eleverna på:

  • associera, sortera och klassificera
  • dialogens funktion i berättande text
  • instruerande text
  • dramaturgi
  • beskrivande text
  • reflekterande text (UTMANINGEN)

Jag presenterade en del i taget med en liten story. Så här såg varje del ut:

tandborstensbetydelse

Klicka här för att komma till upplägget i textform.

Elevtexter

Resultatet och exempel av elevernas skrivande presenteras i utdrag nedan. Tänk på att de är skrivna under stor tidspress (5-7 minuter) och helt oredigerade.

DEL 1 – Associera, sortera och klassificera
campa

Ätbart: vatten, kaffe, mjölk, kex, öl, läsk, kött, hamburgare
Saker gjorda av tyg: väska, kudde, tält, sovsäck, regnkläder, ryggsäck, täcke
Kökstrustning: kaffemuggar, grill, kopp, vattenkokare

Del 3 – Instruerande text

Du behöver: Tandkräm, tandborste, vatten, tänder, hand

  1. Applicera en lagom mängd tandkräm (ca 2cm) på den “håriga” sidan av tandborsten.
  2. Skölj tandborsten med en skvätt vatten.
  3. Ta tandborsten med den sidan där du haft på tandskräm och börja skrubba tänderna i 2 minuter.
  4. Spotta ut i handfatet och skölj munnen med vatten.
  5. Skölj av tandborsten och du är klar.

Del 4 – Dramaturgi

Tintin sitter vid den glödande elden då han hör konstiga ljud. Han tittar förfärligt omkring sig för att se om det är någon där. Det finns en skugga längre bort som Tintin följer med blicken. Tintin kisar för att kunna fokusera blicken i mörkret. Han reser sig upp sakta och greppar tag om en sten som ligger på marken. Han smyger närmare ett träd där han ser att skuggan stannade. Han håller andan för att inte låta. Plötsligt flyger Tintin mot marken med ett hårt slag. Först fattar han inte vad som händer. Men han reser sig snabbt upp. Då ser Tintin den mystiska mannen. Tintin för ett till slag mot huvudet och faller snabbt mot marken. Det sista Tintin ser är ett par fötter som närmar sig…

Del 6 – Reflekterande text (om tandborstens betydelse)

Utan min tandborste skulle jag inte våga öppna min mun eftersom att det skulle lukta väldigt illa. Då skulle jag inte kunna skaffa ett bra jobb eftersom att de flesta inte vill ha någon som inte vågar prata med nya människor. Människor runtomkring mig skulle inte heller vilja ha en konversation med mig eftersom de skulle må illa av doften. Hela min mun skulle vara fylld med gamla matrester och baciller som inte skulle vara särskilt bra mot kroppen. Mina tänder skulle inte heller må bra eftersom att alla baciller skulle göra hål i tänderna och då skulle det göra ont. Eftersom att man då skulle behöva gå till tandläkaren och fixa hålen skulle det kosta väldigt mycket. Tillslut skulle man inte ha råd längre och alltså inte kunna ha friska tänder. Då kan man heller inte äta alla maträtter som ex. knäckebröd eftersom att tänderna skulle gå av då. Jag har ingen rolig historia om då jag t.ex glömt min tandborste eller något liknande men det skulle helt klart kunna hända mig eftersom att jag är en väldigt glömsk person. Självklart har jag väl någon gång lyckas tagit tvål istället för tandkräm men då har jag bara sköljt ur min mun och borstat med tandkräm istället. Tandborsten är alltså väldigt viktigt annars skulle jag känna mig väldigt ofräsch.

Utmaningen avklarad?

Går det att skriva en reflekterande text om en tandborste? Med tanke på att texten ovan är skapad under 6-7 minuter och innehåller både olika perspektiv och resonemang i flera led så blir nog svaret… ja, det gör det nog! Texten ovan kan förstås utvecklas och med stöd av olika perspektiv, både personliga och allmängiltiga (t ex sociala, medicinska, ekonomiska) kan den bli riktigt bra. En egen reflektion efter lektionen är att jag gillar dess form. Ett arbetssätt jag kommer att använda fler gånger då det var både effektivt och roligt. Tack för utmaningen 😉

2 comments

Kommentera

