Planering – Förbjuden kärlek

Hur kan en planering se ut? Den mycket intressanta diskussionen fördes i en FB-grupp häromdagen. Det finns såklart lika många förslag som det finns lärare. Det är många saker som kanske är viktigare, till exempel undervisningens innehåll, men hur planeringen ser ut är intressant ur både ett lärande- och elevperspektiv. Den bör fungera som ett stöd och enkelt förklara syftet med den aktuella undervisningen. Så här brukar jag presentera ett nytt område:

romeoplanering

Steg – för – steg – planering

Efter den övergripande planeringen följer en mer detaljerad. Lektionen har en rubrik med lektionens syfte och en punktlista med vad som händer under lektionen (så att det blir ett kom-ihåg-stöd). En sådan lista är för den oinvigde svår att förstå, men jag gör ett försök med ett exempel. Lektionens syfte är att eleverna ska förstå vad en liknelse är och när/hur/varför den används. Vi börjar med att läsa balkongscenen i Romeo och Julia (parvis). Eleverna skriver ned några ”coola och snygga” kärleksförklaringar som både Romeo och Julia säger till varandra. Eleverna funderar på om uttrycken skiljer sig åt, i så fall varför och vad det egentligen säger om personen. Vi gör en omröstning i klassen vilka av förklaringar som de gillar bäst. Vad har de gemensamt? (ledande: liknelser) Genomgång om liknelser och gemensamma övningar. Eleverna skriver parvis på redan givna inledningar, t ex Dina ögon är som, Din kind är som. Slutligen skriver eleverna en egen kort text som innehåller egna liknelser (lektionens mål). Så här kan lektionsinnehållet presenteras för eleverna:

VAD ÄR EN LIKNELSE? 15.00-16.00
  • Läsa balkongscenen
  • Omröstning: snyggaste kärleksförklaringen
  • Vad är en liknelse?
  • Skriva kort text med egna liknelser

Att presentera en avslutande uppgift – Trailer på temat Förbjuden kärlek

Vi inleder med att titta på Romeo och Julia, andra trailers som Fucking Åmål och Jalla Jalla visas för att upptäcka andra ingångar på temat förbjuden kärlek. Eleverna funderar parvis på olika anledningar till förbjuden kärlek. Vi samlar dessa i en gemensam lista. I slutet av projektperioden bör eleverna via undervisning och övningar i helklass, grupper och enskilt klara av en avslutande uppgift. Så här brukar jag presentera en sådan:

SKAPA EN FILMTRAILER – INLEDNINGSVIS
  1. Fundera ut “filmens” drama/konflikten: Varför kärleken är förbjuden (se lista nedan).
  2. Gör en tankekarta om huvudpersonerna: Vilka är de?  Vilken bakgrund har de?
  3. Gör en händelsekedja med delarna: När och hur möts de? Hur reagerar omgivningen? Vad gör personerna för att komma runt konflikten?
VANLIGA ORSAKER – FÖRBJUDEN KÄRLEK
  • Släktfejder
  • Gängtillhörighet
  • Ekonomi
  • Status
  • Religion
  • Etnicitet
  • Sexualitet
  • Geografiska skillnader
  • Åldersskillnad
TRAILERN SKA INNEHÅLLA
  • Stillbilder och/eller filmklipp
  • Ljud (musik)
  • Text
  • Berättarröst
 FÖRSLAG PÅ UPPBYGGNAD – SCEN FÖR SCEN
  1. Presentera person 1
  2. Presentera person 2
  3. Fördjupad bild av person 1 (med fokus på bakgrund/omgivning)
  4. Fördjupad bild av person 2 (med fokus på bakgrund/omgivning)
  5. Mötet
  6. Omgivningens reaktion på mötet
  7. Fler möten
  8. Fler reaktioner
TID TILL FÖRFOGANDE

Vecka 6 (tre lektioner)

Planering för vem?

Oavsett vem man planerar för… chefen, kollegan, dig själv eller eleven… kommer utformningen och språket anpassas. Copypastade och LGR 11-tunga planeringar inlåsta bakom uråldriga administrativa system passar inte för eleverna. Jag hävdar att detta är direkt elevfientligt och kontraproduktivt. Den planering eleverna möter ska vara lätttillgänglig, inspirerande, förklara syftet med arbetsområdet och vara ett stöd för elevernas lärande (enkel att förstå).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s