Tålamod är en lärares bäste vän…

Tio veckor har passerat av läsåret som för mig bland annat inneburit ett möte med en helt ny klass. För just denna sjua har det varit nya möten med lärare, elever och skola. Ny dator också. Tusen intryck som ska värderas och sorteras. Vad är viktigt, extra viktigt och sådant man kan lägga undan? Blir det för mycket information riskerar allt att hamna i ”lägga-undan-högen”. Det visste jag ju… ändå hamnade mina elever i det läget när jag inledde första längre projektet med klassen.

En radioteater i åtta avsnitt. Inledande klipp från Det okända blev ingången… kul och spännande! Vi lyssnar på första avsnittet av radioteatern och eleverna är på banan. Lyssnandet följs upp genom att:

  1. Skriva en gemensam sammanfattning i Google Drive (varje elev med eget dokument)
  2. Svara på en fråga genom att samla ord i Answergarden
  3. Förutspå handlingen i en gemensam Padlet

Jag har inte fått mail! Hur gör jag ett dokument? Vad är ett bokmärke? Varför ska jag göra ett sådant? Hur gör jag det? Ska jag köra Safari eller Firefox eller Chrome? Vilken knapp ska jag trycka på? Hur blir det en skrivarruta? Ska jag skriva mitt namn? Jag kan inte… Jag ger upp…
Jag kan inte... jag ger upp...
Det känns som tusen frågor på lika många tusendelar. Det här kommer aldrig att gå, hinner flimra förbi genom skallen flera gånger under lektionen. Likadant nästa… och nästa… och nästa… och… sedan blir frågorna färre och färre. Helt plötsligt behärskar eleverna de moment som bara för en kort tid sedan verkade omöjliga. Idag kan eleverna:

  • Spara bokmärken (för att hålla koll på viktiga sidor, t ex till gemensamma dokument)
  • Alternera webbläsare
  • Hitta länkar i skolportalen och delta i interaktiva lektioner (Padlet och Answergarden)
  • Skapa olika typer av bilder i Canva (med bild och text) och publicera bilderna
  • Leta bilder, ladda ned i önskad mapp och infoga i olika typer av dokument (Pages, Keynote eller Google)

Det här är bara ett urval av det eleverna faktiskt har lärt sig under tio veckor vad gäller digital teknik. Den digitala tekniken ger eleverna möjlighet att uttrycka sig, publicera texter och bilder, kommunicera och samarbeta, jämföra och analysera, härma, inspirera och inspireras. Så här tio veckor senare kan jag faktiskt inte förstå varför jag tänkte att det aldrig skulle gå. Men någonstans fanns han nog där… Lottas pappa som sa:

– Tålamod är en lärares bästa vän! 

 

Kommentera

