Känslan när eleverna fattar galoppen…

Två elever som resonerar om hur omslagsbilden till en dystopi ska se ut:

– Vilken färg ska det vara på titeln?
– Röd. Mörk röd. Bryter bra mot den svartvita bilden.
– Mmm. Typsnittet då?
– Något fyrkantigt. Hård och tung berättelse ju.

Eleverna fortsätter att laborera med ljussättning, storlek på bokstäver och titelns placering i förhållande till bilden och bakgrunden. Eleverna har förstått hur viktig bilden är för att förstärka textens budskap. Att en snygg och talande bild gör att texten blir så oerhört mycket bättre.

Att få vara med när elever lär sig nya saker och finner nöjet i att erövra ny kunskap är svårslaget. Det gäller både stort som smått. I den korta filmsnutten ovan kan eleven själv se vilka nya marker som beträds. Just film och foto synliggör lärande på ett sätt som (ibland) är svårt att klä i ord. Eleverna når ofta en djupare insikt om sitt eget lärande om de just får se lärandet med egna ögon. I den minutlånga konversationen mellan eleverna uppstår den där kontakten mellan lärare, elev och stoff som är unik för vårt yrke. Jag gläds med eleverna och njuter av att se deras insikter, noggrannhet och kreativitet! Känslan när eleverna fattar galoppen är… ja, ni vet ju… alldeles, alldeles… underbar!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s