När det saknas kapitelrubriker…

Jag gillar när författare INTE har rubricerat sina kapitel. Det lämnar nämligen möjligheten för eleverna att hitta på passande, häftiga, tänkvärda eller poetiska namn till varje kapitel. För att kunna rubricera ett kapitel måste eleven ta hänsyn till en rad saker i texten, både vad gäller innehåll och språk, men även vad som ligger dolt i texten. I exemplet nedan ska eleverna rubricera tre kapitel ur Torsdagsbarn och förklara hur de har tänkt kring sin rubriksättning.

Eleverna får läsa varandras och vi lyfter elevernas tankar i helklass. Därefter får eleverna parvis fundera på vilket av alla förslag som passar bäst eller om det har dykt upp några nya förslag. Vi försöker enas och samlar varje kapitelrubrik i en enda lång lista (som senare kan användas som stöd för att till exempel sammanfatta hela texten). PADLET fungerar fantastiskt bra till den här sortens uppgifter (tidigare inlägg om PADLET – En vägg av intryck). PADLET är en gemensam skrivyta som inte kräver elevernas inloggning, bara en länk för att komma till ”samma” anslagstavla. Så här såg det ut i måndags när mina nior spånade kring några rubriker…. ur boken Torsdagsbarn:
Torsdagsbarn

Kapitelrubrikerna

Kapitel 1: Vilken helvetisk dag!
Kapitel 2: En ny familjemedlem
Kapitel 3: I underjorden
Kapitel 4: Mr Vandery Cable
Kapitel 5: Inte en penny

Ibland är det de enkla uppgifterna som fungerar bäst. Det här en en sådan. Testa gärna! Titta här om du vill veta hur du skapar en PADLET.

*Den observante ser att vi förväxlat numren på kapitlen… fort gjort när det saknas både rubriker och nummer på kapitlen!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s