Omar – en kille med snille och smak!

För några dagar sedan fick eleverna i uppgift att föreställa sig Omar i några olika situationer. Vi har lyssnat på en radioteater, läst texter och sett (och hört) hur Omar pratar, bland annat här under ett julfirande med Ture. Eleverna är sedan tidigare bekanta med begreppet stilnivå och kan därför snabbt konstatera att Omar uttrycker sig på en hög och jämn språklig stilnivå. Under bilden följer några av elevernas förslag hur det låter när Omar talar…Omar tala

HEJAR PÅ FAVORITLAGET

Mannar i mitt ärade fotbollslag, marschera med högre hastighet!
De må marschera snabbare!
Nu ska ni sväva fram och vältra bort bollen mannar, förbövelen!

FRÅGAR EFTER VÄGEN TILL BADHUSET

Ursäkta, det vore med stor ära om ni visar mig riktningen till närmaste badhus.
Ursäkta, unga herre skulle du kunna vissa vägen till badhuset?
Det vore en stor ära om ni skulle kunna tala för mig vilken väg det är till vattendoppet.

REKLAMERAR DEN TRASIGA SOFFAN

Skulle jag få reklamera detta magnifika sittunderlag?
Goddag! Jag har införskaffat mig en soffa hos er, men den gick i kras. Skulle frun kunna ge mig skälig ersättning?

TACKAR FÖR MATEN

Det var den mest magnifika maten jag någonsin tillfört i mitt matintag.
Det har varit en ära att få vara här hos dig denna afton fru Danielsson! Allting var utsökt enligt min smak!
Det har varit en ära att få äta denna måltid med er. Jag tackar er hjärtligen.

Syftet?

I all enkelhet, öka elevernas språkliga medvetenhet. Uppgiften är dessutom kreativ, språkutvecklande…. och rolig! Omar talar ingår i ett mer omfattande upplägg om Ture Sventon.

 

Kommentera

