Fokus på undervisning

Jag ställde för en tid sedan några frågor till mina elever om vad som kännetecknar en lärare vars elever lär sig mycket. Såklart finns det saker som jag måste bli bättre på, men glädjande nog anser 95% av eleverna att jag kommer väl förberedd till lektionerna. Med det menas till exempel att:

  • Lektionen har ett bestämt syfte
  • Aktiviteterna under lektionen svarar upp mot syftet
  • Det råder balans mellan olika aktiviteter (läsa, skriva, tänka, lyssna, tala)
  • Det finns stöd i undervisningen så att alla har möjlighet att lyckas
  • Aktiviteterna genomförs enskilt, parvis och i helklass
  • Lektionen avslutas med att synliggöra lektionens syfte

För att komma väl förberedd har jag gjort vissa val. Jag började med att göra en ”mental lista” över vad som är det viktigaste i yrket. På min lista hamnar undervisning överst och det innebär flera saker, både för egen del och kollegiet (det är ett annat inlägg som kommer senare). Den tydligaste konsekvensen av prioriteringen är hur fördelningen av min arbetstid har förändrats vad gäller lektionens för- och efterarbete:

arbetstid

För att få loss så mycket förberedelsetid har jag gjort tre strategiska val och försöker idag införliva tre delar i undervisningen som tidigare tog mycket planeringstid i anspråk: läsa elevtexter, ge eleverna respons och publicera elevarbeten. För att hinna läsa och samtala om elevtexter under lektionstid har uppgifterna och upplägget förändrats avsevärt. Verkligheten är såklart komplex och svårare än så, men i förenklad form ser det ut så här:

  • Enskilda uppgifter är korta och avgränsade med tydligt syfte (inom ramen för en lektion… eller två ibland…). Generellt lär vi enligt cirkelmodellens tankar och struktur. Modellande. Berätta och visa hur jag tänker/gör när jag läser och skriver. Gemensamma övningar, upptäckande och diskuterande för att gradvis övergå till mer parvisa och enskilda uppgifter.
  • Respons varje vecka på utvalda delar, antingen språkliga eller innehållsmässiga. Varvar självvärdering, kamratrespons och muntlig återkoppling.
  • Texter publiceras och används i undervisningen (som samtalsunderlag, exempel och förebilder). Vi använder snabba och enkla lösningar, till exempel Padlets eller andra öppna resurser.

Svenska lärare har i internationellt jämförelse rätt i att tiden är knapp. Just därför är det kanske ännu viktigare att arbetstiden används till rätt saker, nämligen undervisning. Planera, förbereda, genomföra, utvärdera, utveckla. Makten över arbetstiden har jag. Det gäller bara att bestämma sig vad den ska användas till. #reclaimundervisning

3 comments

  1. David Dsilna

    Hej Fredrik! Tack för tipsen! Jag funderar lite kring punkt två, hur du arbetar med respons så att eleverna både hinner få den i tid och att du själv inte överbelastar dig själv? Ta gärna en inlämningsuppgift av en texttyp som ett exempel.

    Mvh
    David Dsilna

Kommentera

