Ondskan

SYFTE

Eleverna tränar på att sammanfatta text, förutspå handlingen och analysera karaktärerna i en text. De får också ”läsa mellan raderna”, koppla texten till omvärlden och andra texter (om barnaga), samt uttrycka egna tankar/åsikter.

FÖRE LÄSNINGEN

Eftersom kapitlet vi ska läsa innehåller en del antydningar till våld är det lämpligt att inledningsvis samtala om barnaga. Vi läser tillsammans Vart tionde barn blir slaget och/eller om personliga erfarenheter Den som blir slagen förlorar sin barndom. Att fundera på:

  • Vad handlar artiklarna om?
  • Vad tänker du om siffrorna? Få eller många?
  • Spontana tankar om Jims historia?

Orsakerna till att en förälder slår sitt barn kan vara många: missbruk, sjukdom, trötthet, påfrestningar i relationen till sin partner, dålig ekonomi eller stress. Vi tittar på Rädda barnens film om barnaga:

  • På vilka sätt kan våld mot barn se ut?
  • Finns det orsaker eller situationer som rättfärdigar någon form av våld mot barn? Motivera ditt svar.

Vi tittar på klippet om påven eller läser en artikel:

  • Vad säger du om “but never in the face”? Hur tror du han tänker att det är bra?
  • Vad tänker du om “if dignity is kept”? Blir värdigheten behållen om aga är en del av uppfostran?
  • Vilken betydelse får det när en sådan känd person som påven uttrycker åsikter om uppfostran?

Vi tittar på kartan som visualiserar de länder som har en lag mot barnaga.
BARN 207 Vykort Karta_210x148_1410_SE.indd

  • Vad tänker du om den?
  • Varför är det så få länder som har lagstiftning mot barnaga tror du?
  • De länder som fortfarande accepterar barnaga, vilka är deras argument för aga (tror du)?
UNDER LÄSNINGEN

Jag presenterar Ondskan och sammanfattar vad boken handlar om. Nedan följer förslag på ett arbetssätt med uppgifter som passar till ett kapitel i bokens början (där Erik bråkar med sin lillebror). Vi läser tillsammans fram till ca 2,5 sida in i kapitlet. Stannar vid “Vänner igen?” Styvfadern avslöjar sin irritation med en ryckning vid ögat.

  • Kan du märka när någon i din närhet blir irriterad? Hur då? Ge några exempel.
  • Hur märks det på dig ögonblicket innan du blir irriterad eller arg?

“Vänner igen?” undrar pappan.

  • Hur tänker pappan när han säger så?
  • Vad betyder det?
  • Vad tror du att Erik tänker?
  • Varför tar han styvfadern i hand?

Vi fortsätter läsningen. Stanna efter att Erik slagit sin lillebror “Men hans förhoppningar var fel”. Lillebror försöker utpressa Erik genom att hota med att påkalla faderns uppmärksamhet.

  • Hur ska Erik göra i det läget?
  • Hur hade du gjort?
  • I många syskonförhållanden förekommer det ibland “utpressningar eller mutor”. Har lillebror några större skyldigheter att inte utpressa Erik jämfört med andra syskon (som inte blir slagna)?
  • Hur tror du att lillebror tänker i ögonblicket pappan kommer in?
  • Vad tror du händer när pappan kommer in?
LÄSA MELLAN RADERNA (Tre nedslag före monsterstryket)

Chokladpuddingen växte i munnen.

  • Varför då?
  • Vad tänker Erik på?

Så stängde han av världen och drog ett djupt andetag /…/ När han upptäckte att han var på väg ut i ljuset, eller som om han var på väg upp mot ytan efter en djup dykning, så var han redan ute ur sovrummet.

  • Vad har Erik varit med om?
  • Hur upplevde han det?

Farsan bar ömt och försiktigt ut lillbrorsan. Sen stängde han dörren och låste den, tog ut nyckeln och stoppade den i bröstfickan. Fadern lugn och kontrollerad.

  • Inte någonstans står det att Erik ska få stryk. Ändå kan vi till 100% veta det. Hur då?
EFTER LÄSNINGEN – VAD HÄNDER SEDAN?

  • Gör Erik rätt eller fel?
  • För första gången träder modern fram? Varför gör hon det nu?
  • Hon säger “förlåt”? Vad tror du Erik känner inför det?
  • Vad tror du händer efter klippet? Med pappan? Säger han något?
  • Kommer pappan tillbaka till familjen?
  • Vad händer med Erik? Mamman?
EN SISTA TANKE

Våld föder våld eller… Gjorde Erik verkligen rätt?

Om Ondskan

En del texter fordrar mycket förberedelser. En del texter passar inte för alla elever och klasser. En sådan text är Ondskan av Jan Guillou. Men med rätt klass och under rätt förutsättningar blir läsningen och samtalen om texten mycket givande. Texten är stark, inga tvivel om det. Det gäller att ha väldigt god kännedom om elevgruppen för att styra diskussionerna åt rätt håll och för att undvika eventuellt känsliga områden. Men det gäller också att visa för alla elever att vi vågar ta i svåra och jobbiga ämnen. Om inte annat för att visa att det aldrig är barnets fel att det blir slaget. Om inte vi törs ta i frågan, vem ska då göra det? Våra elever tar dessutom del av (familje)tragedier och våld, både fiktivt och verkligt, i tv, filmer, texter och dataspel. Hur ofta ventilerar de sina åsikter och tankar om detta? Det finnas 1 000 sätt att närma sig Ondskan. Snart är det dags för årets nior att samtala om den och jag tror att upplägget ovan passar min klass… och nej, eleverna brukar inte tro att alla katoliker slår sina barn. Inte heller alla människor i de länder som tillåter barnaga.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s