Minilektioner

Jag har vid flera tillfällen testat upplägget att begränsa tiden rejält till olika typer av uppgifter (bland annat i Den knäppa lektionen om tandborsten). Ibland kan tanken med en väl tilltagen tid, som är att eleven ska ges mycket tid att fundera, formulera sig och uttrycka det, få motsatt effekt på resultatet. Jag upplever att en del elever inte riktigt ”kommer igång” och använder enbart en liten del av lektionstiden till det faktiska tänkandet och skrivandet. Eleverna får vanligtvis generöst med tid för att läsa, tänka, samtala och skriva. Såklart. En del elever blir stressade av att prestera under tidspress, vilket gör att det är viktigt hur lektionsidén presenteras. Jag betonar att det inte ”krävs” något vad gäller språklig finess och antal tecken. Det är ett sorts intuitivt skrivande där tankarna ska flöda ned till tangentbordet.

Efter avslutad läsning genomför jag en lektion med fyra ”minilektioner” där eleverna skriver om bokens teman. Detta ersätter en klassisk bokanalys, recension eller ett referat. Varje del presenteras ca 2-3 minuter och därefter skriver eleverna i 7-8 minuter. Proceduren upprepas fyra gånger. Efteråt blir eleverna glatt överraskade av mängden tankar och text som de formulerat på så pass kort tid. Att eleverna skriver en hel A4 på ca 30 minuter är inte ovanligt.

Texterna använder jag på nästkommande lektion då eleverna får ta del av varandras texter. Jag är noga med att se till att varje elevtext tas med i det som publiceras för alla. Parvisa samtal och diskussioner i helklass uppstår naturligt när de får läsa varandras texter och i samtalen fortsätter lärandet. Eleverna får nya perspektiv, utmanar tidigare föreställningar och vidgar sina tankar. Klicka på bilden för att komma till de fyra minilektionerna.
fyraminilektioner

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s