Att skriva filmmanus

Film är ju fantastiskt roligt. Kul att spela in, roligt att titta på…. men ganska krävande att skriva manus. För att resultatet ska bli riktigt bra kan eleverna skriva Storyboards, men det är svårt och mycket tidskrävande. Dessutom är min erfarenhet att eleverna ändå gör ändringar och improvisationer när de väl filmar. Men ska filmen bli bra förutsätter det att manuset bygger på en trovärdig och genomförbar historia. Niornas filmarbete detta läsår startade redan i höstas då eleverna skrev en novell. Detta år skrev eleverna på temat Fotspår. Så här såg instruktions- och inspirationsbilden ut till uppgiften:
spareneftermig

Steg 1 – vilken novell ska vi välja?

Eleverna presenterar sina noveller i mindre grupper som jag bestämt. Eleverna väljer huvudhandling och grundidé från en novell, men kan förstås komplettera med delar från övriga. Eleverna skriver ned handlingen i mycket korta drag. I punktform. Det går förhållandevis snabbt att skissa fram en filmidé från något befintligt, istället för att börja från noll.

Steg 2 – planera scener

Varje punkt ovan motsvarar ett antal scener. Nu gör eleverna en mer detaljerad plan för hur varje scen ska byggas upp. Vilka personer som är med, platser, händelse och nyckelrepliker. Eleverna skapar en enkel tabell för att få en överskådlig struktur av filmen.
skrivamanus

Steg 3 – detaljplanering

Filmtekniska inslag planeras för varje scen. Var ska kameran vara? Vilka perspektiv? Bildutsnitt? Eleverna gör kom-ihåg-anteckningar vid sidan av tabellen och ringar in särskilt viktiga och coola idéer. Vi tittar på några kända scener som inspiration:

Anslag – olika sätt att börja filmen

anslag1 (en allvetande berättare – De misstänkta)
anslag2 (direkt in i handlingen – James Bond intro)
anslag3 (tillbakablickar/ramberättelse – Forrest Gump)
anslag4 (presentera karaktärerna i en lång dialog – The usual suspects)

Hur dramaturgin i en scen byggs upp

Romantisk scen 1 (Notting Hill – stjärnan får nobben)
Romantisk scen 2 (Love actually – ett lyckat frieri)
Romantiska bilder (Fucking Åmål – hur man ser att två personer gillar varandra)
Actionscen (De omutbara – när poliserna ska slå till mot några gangsters)
Skräck 1 (Psyco – duschscenen när mördaren kommer)
Skräck 2 (The shining – jakten)

Steg 4 – filma och redigera

Eleverna får på sig en hel dag att filma och några lektioner för att redigera.

Steg 5 – filmpremiär

Alla skolans elever får se niornas filmer. Priser delas ut till bästa film, redigering, manliga och kvinnliga skådespelare, samt publikens pris till bästa film.
filmgala

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s