The Danger of a Single Story

Hur uppfattar vi människor från andra länder, städer, områden, intressesfärer och med annan etnicitet, religion och sexualitet utan att egentligen ha en aning om hur de är? Här en film som illustrerar vad ”förutfattade meningar” är:

Ett TED-talk som idag (dagarna efter att nazister tågat runt i Borlänge) är viktigare än någonsin att ta del av – A Single Story – en autentisk levnadshistoria med hisnande insikter och budskap. Vi tillbringar hela våra liv omgivna av andra människor som är ungefär som oss själva, påverkar och blir påverkade utan att kanske fundera så mycket på att vi förmodligen är och tycker ganska lika. Men hur många vänner och bekantskaper har vi utanför intressesfären, grannskapet, hemstaden och Sverige? Vilken bild har vi av andra som inte ingår i våra egna sammanhang? Hur olika är vi varandra egentligen?

Eleverna kan fundera på och samtala om:

  • Vad menar Chimamanda med a single story?
  • Ge några exempel på a single story från talet.
  • Vad handlar talet om på djupet?
  • Har du koll på dina fördomar? Vilken bild har du av andra människor som inte ingår i dina sammanhang?
  • Hur många brukar du prata med som finns utanför: din hemstad, ditt land, din kultur och dina intressen?

Om man vill börja i en annan och lite mindre laddad ände kan eleverna titta på det här klippet och fundera på hur toleransen för andra egentligen är, till exempel nyinflyttade grannar. Hur mycket (eller lite) får någon avvika innan det blir problem? Hur är det hemma i ert kvarter? Finns det olika toleransnivåer för olika grupper av människor?

Syfte

Arbetsnamnet på planeringen är just nu En enda historia, men kan lika gärna bli Att göra gott, Att vara annorlunda eller Vad vet jag om dig? Syftet är att eleverna ska leva sig in i andra människors situation, respektera andra människors egenvärde och utveckla en vilja att handla med andras bästa för ögonen. Att läsa olika typer av texter (med intresse), tänka och resonera om innehållet, samt uttrycka åsikter och tankar i skrift.

Lektionsupplägg till filmer och texter

Det passar förstås att göra olika aktiviteter och ställa olika typer av frågor till filmerna och texterna, men några idéer är generella och passar till alla texter. Några är:

  • Läsförståelsestrategier (förutspå handlingen, sammanfatta innehållet, ord/begrepp och ställa frågor till texten).
  • Tre ord ur texten: Läraren kan lyfta några ord från texten, till exempel tre ord. Skriv upp dem på tavlan och låt eleverna fundera på vad orden betyder. Skriv en mening till första ordet. Låt eleverna skapa egna meningar till samma ord. Läs upp meningarna i helklass. Upprepa för varje ord. Skriv en mening med två ord. Eleverna gör egna förslag. Slutligen skriver läraren en mening där alla ord ingår och eleverna försöker själva. Läs upp och skriv några förslag på tavlan. På detta sätt får eleverna en förförståelse av vad texten ska handla om och dessutom se hur det går att använda ord på olika sätt. Läs Anne-Marie Körlings tankar om idén
  • Låta karaktärerna twittra
  • Välj en mening ur texten
  • Välj en scen du gillar
  • Prata med en av bokens karaktärer

Filmer

Kevin Pearce drivs av tanken att vara bäst. Hur förhåller vi oss till den tanken? Hur tänker vi om andra människor som är beredda att göra vad som helst för att nå sitt mål eller för att leva sin dröm? Kevins familj och i synnerhet hans bror David, som har Down syndrom, är inte så förtjusta i hans planer. Vilken bild har vi av människor med funktionsnedsättning? Brukar du prata med någon som har Down syndrom?

Min bror Mikael

Texter

Lennarts listor
Kenta och barbisarna
Lill-Zlatan och morbror raring
Afrika vid staketet
Lina Axelsson Kihlblom

Förslag på avslutande skrivuppgifter kopplade till temat

  • En novell eller mikronovell
  • Reportaget Jag har aldrig pratat med dig förut
  • Resonerande text om temat (t ex krönika)

Som sagt…. bara på planeringsstadiet ännu… hör gärna av dig om du har förslag på bilderböcker, noveller, korta texter (olika typer), reportage- och/eller novellfilmer som kan passa.

Förslag från Facebookgruppen Svensklärarna

Människor i vår närhet
Inte en främling – Teskedsorden
Lyckliga gatan
Chimamanda Ngozi Adichie: ”Alla borde vara feminister”
Det bor inga bögar i Bollebygd

Annonser

2 comments

  1. Mona Larsson

    Hej!
    Jag kan tipsa om boken ” Om det var krig i Norden” skriven av Janne Teller. Där vänder författaren på perspektivet, vi svenskar måste fly till Egypten, där vi anses vara värdelösa pappersvändare. Boken ser ut som ett pass och har ca 40 sidor. En bra bok att arbeta med när vi på vår skola har många ensamkommande ungdomar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s