Att förstå något bortom språket

Ibland är det roligt att hitta på något helt annat… och använda något aktuellt. Min tanke var att analysera hur text, framträdande, bilder och musik samverkar och förstärker textens budskap. Jag använde upplägget som en annorlunda lektionsstarter i tre delar. Inledande antaganden i ca 10 minuter, därefter textanalys 10 minuter och avslutande skrivande 10 minuter.

DEL 1 – GISSA VAD TEXTEN HANDLAR OM

Jag och eleverna förstår inte ett ord italienska, men vi kan ändå förstå att det Francesca sjunger om är otroligt viktigt. Inte bara för henne utan hela mänskligheten och jorden. Eleverna inleder med att anta vad texten handlar om. Det är nästan läskigt vad de hamnar nära….

Några av elevernas antaganden:

  • Den kanske handlar om miljön. Att vi ska tänka på hur vi är mot miljön. Det kan även vara så att den handlar om att man ska ta hand om varandra och tänka på hur vi är mot alla. Hur det finns skillnader i världen.
  • Jag tror hon sjunger något om att vi alla bor på jorden och att vi måste ta hand om varandra. Att vi måste dela med oss till de som inte har det lika bra och att vi måste gå ihop och hjälpas åt för att göra jorden till en bättre plats.
  • Jag tror att det handlar om att vi ska gå tillsammans och ta hand om vår planet. Att alla ska behandlas likadant och att alla är lika värda. Jag tror att den handlar om naturen eftersom att det är ett stort träd i bakgrunden och så står hon typ på en ö i vatten. Hon håller även upp ett frö som gror i slutet av numret.
DEL 2 – TEXTANALYS

Jag översätter den engelska versionen som finns på Eurovisions hemsida och eleverna får därefter analysera vilka centrala teman som finns i texten. Det blir ju dessutom ett gyllene tillfälle att uppmärksamma förtjänster och brister med Google translate…

Nessun grado di separazioneNessun tipo di esitazioneNon c’è più nessuna divisioneFra di noiSiamo una sola direzioneIn questo universo che si muoveNon c’è nessun grado di separazione

DEL 3 – ATT SKAPA NY TEXT

Utifrån de centrala delarna och den befintliga texten (Google translate) skapar eleverna helt egna versioner för att budskapet ska framträda ännu tydligare. Ett elevexempel:

Det är första gången det har hänt mig.
Innan jag stängde in mig själv.
Alltid är jag långt ifrån sakerna som pågår i mitt liv.
Jag aldrig känt såhär förut,
och jag fick en känsla igenom mig,
känslan åker hela vägen in till bröstet.
Utan att stänga sin gnista,
spänningen är borta, nu är det bara livet i mig kvar.

Ingen skillnad 
Ingen tvekan
Det finns inte längre någon skillnad
Mellan oss
Vi är av samma sort
Samma sort som på resten av jorden
Det finns ingen skillnad

Mitt hjärta fick mindre utrymme och allt annat kom i vägen.
Ett steg bakom med själen i beredskap.
Min syn på världen, fick jag se från en dörr som inte var helt öppen.
Jag fick inte se den från nära håll.
Och den tvekan som fanns inom mig är borta.

Ingen skillnad 
Ingen tvekan
Det finns inte längre någon skillnad
Mellan oss
Vi är av samma sort
Samma sort som på resten av jorden
Det finns ingen skillnad

Det inte finns någon skillnad
Det är helt säkert
Det finns ingen skillnad alls mellan oss
Leva i kärlek 
Vi är stjärnor i en linje tillsammans
Som dansar genom himlen, lysande tillsammans

I denna värld som rör sig.
Jag fick en känsla igenom mig,
åker hela vägen in till bröstet,
utan att stänga min gnista.

One comment

  1. Helene Carlsson

    Buongiorno! Jag är på arbetet i mitt egna rum och sitter vid skrivbordet. Påven heter Franciskus och förra året utlyste han ett jubelår. Det inleddes i början av december och kallas Barmhärtighetens år. Den heliga dörren öppnas i katolska kyrkor runtom i hela världen. Själv planerar jag att åka till Venedig i sommar för andra gången i mitt liv. Första gången var 1987 när jag tågluffade. Den här gången tar jag flyget. Jag är gudmor till två vuxna barn. De heter Tilda och Marcus. Jag är inte bara gudmor till Marcus utan även moster. Gudmor heter madrina på italienska – den lilla mamman i översättning. Detta tog drygt 10 minuter att skriva.

Kommentera

