Läs- och skrivprojekt

Jag har samlat några av mina återkommande favoriter. De är mina favoriter för att texterna och uppgifterna når fram. Eleverna lyckas ofta bra i sitt läsande, tänkande, samtalande och skrivande. Något för nästa läsår kanske?

1
Att våga vara sig själv

Om kärlek
Det osynliga barnet
Ture Sventon
Om könsstereotyper

 

2
En dystopisk mininovell

Vilse
Ön
Skriva mikronovell
Livets lotteri

Ha en underbar sommar!

Tack för att du läst! Hörs när skolan drar igång igen 🙂

8 comments

  1. Lovisa

    Tack själv! Dina idéer inspirerar och nästa år ska jag pröva något eller några:)
    Trevlig sommar du oxå!
    /Lovisa

  2. Helene Carlsson

    Jag läser för närvarande Döden i Venedig av Jan Mårtensson som en förberedelse till min Venedigresa i sommar. Jag hittade den i bokhyllan hos mina föräldrar. Mamma har skrivit Juni 1991 i boken. I juni 1991 väntade jag på antagningsbesked från Lärarhögskolan i Stockholm. Sommaren 1991 var jag och min syster i Bulgarien. På vattenfestivalen i augusti träffade jag italienaren Giacomo Soderi. I går när jag var i Stockholm såg jag ett ställe där vi kysstes och noterade att kvarteret hette Jakob Mindre. Jan Mårtensson är en förträfflig författare som jag läser för första gången. Han passar mig utmärkt och blir det tillfälle kommer jag läsa fler böcker av honom. Ha en underbar sommar!

  3. Tilda

    Bra inspo! Funkar dina läsprojekt ex Läsa, tänka och skriva om kärlek även på högstadiet, tycker du? I exempelvis Språkval: Svenska för elever som har svårt att nå målen? Tänker om man skulle kunna omvandla så de möter kunskapskraven och centrala innehållet för åk 7-9..

    • fredrikarboga

      Ibland har jag använt mig av bilderböckerna som en ingång. Texterna är naturligtvis för enkla, men innehåll och bilder går att diskutera mycket! Temat är ju generellt och berör alla oavsett ålder. Så ja… inte enbart kanske utan jag brukar lyfta in annan litteratur som är avsedd för åldern, t ex Katarina von Bredows ”Flyga högt” som ungdomarna brukar tycka om. Vi har även använt ”Som om jag frågat” av Johanna Lindbäck. Skrivuppgifterna går säkert göra om lite så att det passar för åldern. Ämnet berör och brukar gå hem!

Kommentera

