En lokal litteraturlista

Precis som flera före mig redan skrivit är jag väldigt skeptisk till att staten, Skolverket eller någon annan bestämmer vilken litteratur jag och andra svensklärare ska använda i klassrummet. Vi står inför olika elever, grupper och har dessutom själva väldigt olika erfarenheter och intressen som med fördel kan användas i många undervisningssituationer. Men en lokal litteraturlista i kommunen, på skolan, enheten eller i det lilla arbetslaget kan fylla en viktig funktion. Om sådana litteraturlistor delas och sedan ska användas får var och en avgöra. De kan ju om inte annat fungera som inspiration. I vårt lilla arbetslag om fyra personer på Gäddgårdsskolan i Arboga har vi använt en lista under flera års tid. Våra erfarenheter är att en gemensam litteraturlista leder till:

  • Det blir en ständigt pågående diskussion om litteratur. Vilka titlar ska finnas med på listan… och inte? Varför ska just den vara med? Vilka ämnen berör titlarna? Finns litteratur från hela världen? Manliga och kvinnliga författare? Olika genrer, stilar och svårighetsgrader? Det finns hundratals frågor att diskutera och listan blir något konkret att utgå ifrån.
  • Lärarna måste ställa sig frågan i vilket syfte texten ska användas. Är det för att belysa och träna eleverna på något språkligt eller för att lyfta olika livsfrågor, diskutera dem och vidga elevernas perspektiv? Både och kanske?
  • Det blir lättare att enas om en gemensam kravbild. Hur många titlar bör läsas varje termin och läsår? Vad är önskvärt och rimligt? En stor fördel är att det dessutom blir ”rättvist” i elevernas ögon oberoende av vilken lärare de har.
  • Lärarna kan hjälpa varandra att fundera på hur de tillsammans med eleverna kan möta texten. Vilka frågor ska ställas? När ska de ställas? Hur och i vilken form ska de besvaras? Hur ska elevernas tankar redovisas? En rad didaktiska frågor diskuteras och tillsammans kan lärare utveckla undervisningen i olika större och mindre läsprojekt.
  • Eleverna får en gemensam referensram som de sedan kan använda i många andra sammanhang, både privat och i skolan. Lärare i andra ämnen vet vilken litteratur eleverna har läst och kan därför i sin tur använda detta i sitt ämne.
  • Elevernas egna texter (som är kopplade till litteraturen) blir mer angelägna att publicera och mer relevanta för andra att ta del av, till exempel för att se hur andra har tänkt om samma tema, ämne eller fråga.

Vi lärare använder listan på olika sätt eftersom vi är olika personer och står inför olika elevgrupper. Men den har blivit ett nav dit vi hela tiden återkommer för att fundera om, diskutera och utveckla vår undervisning. Diskussionerna har varit många, långa och stundtals hetsiga, men oerhört utvecklande för alla inblandade. Diskussionerna kommer att fortsätta. Listan blir aldrig klar. Men vi har iallafall börjat och vi har en gemensam grund att stå på. Originalet är internt och består av kommentarer, omdömen och andra noteringar, men om du är intresserad finns delar av litteraturlistan här.

2 comments

  1. anncathrinlif

    Härligt Fredrik, blir alltid inspirerad av dina didaktiska frågeställningar. I vilket syfte väljer vi litteratur för våra elever och hur gör vi eleverna mer delaktiga? Frågeställningar som vi bör diskutera mer ingående på vår skola.

    Känner också igen mig i tankarna kring vad eleverna rent tekniskt kan på dator. I digitaliseringens tidevarv, i vilken ände ska man börja?

    • fredrikarboga

      Kul att du hittar något som kan användas på din skola 🙂 Vad gäller det digitala börjar jag alltid med… vilket behov har jag och/eller eleverna, t ex planera, presentera, producera, publicera eller kommunicera? Verktygen måste enkelt svara upp till behovet. Är det för krångligt eller mer ”häftigt” än användbart lämnar jag verktyget direkt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s