Ett ord… och andra övningar!

Det är roligt om eleverna upptäcker hur det går att leka med språket. Att vara kreativ, underfundig eller bara vrida på ord och uttryck så att det blir något annat är ganska roligt… och eleverna blir medvetna om hur viktigt det är att välja rätt ord vid rätt tillfälle. Den här typen av språkövningar kan fungera som en uppstart likväl för terminen som för varje lektion.

EN ANNORLUNDASkapa ordvitsar med ord (som ovan) i frågor eller korta dialoger. Kan en golfare bli putt? Kan en elektriker uppleva spänning? I vilket land kan man minst? Kan-nada. Do you löv me? Näver…

Några nya ord de senaste åren är Klickokrafi, nyhetsundvikare, obror och Youtuber. Vilka ord saknas? Låt eleverna brainstorma fram nya ord på nya (eller gamla) företeelser. Förra året kom en elev på det fantastiska ordet snoozesovare, som fungerar som en modernare variant av sjusovare…
snoozesovare

Associera går att göra på hur många sätt som helst. Ett enkelt är att välja ett ord och låta eleverna fundera på hur saken kan användas på så många olika sätt som möjligt. Går även att göra till en tävling där varje ord ger ett poäng och unika (ett ord som ingen annan har) ger fem poäng.
Mursten bokstöd press målstolpe slipkloss byggkloss krita tv-bänk kubbgryt- & plåtunderlägg värmeljushållare ballast tyngd avståndsmarkörljusstake prydnad bromsstöd krassebädd

 

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s