Min granne är en mördare

The Shovel är en krypande läskig mordhistoria med lysande dialog och oväntad dramaturgi som utspelar sig i ett grannskap. Vi spenderar hela våra liv omgivna av andra människor utan att de allra flesta fall fundera så mycket på vad som försiggår i huset eller lägenheten bredvid. Våra närmsta grannar heter Harald, Anna-Karin, Ulf, Jenny, Micke och Malin och är de allra bästa. Men de som bor i nästa kvarter och som jag ser nästan varje dag vet jag ingenting om. Har du koll på alla dina grannar?

En novellidé: Tänk om någon granne… är farlig… på riktigt… Mohahaha! (Bilderna i montaget är hämtade från Free Icons)

min-granne

Inledning

För att fånga eleverna. Brukar du tjuvkolla på dina grannar? Det kanske du inte ska…

Eleverna kan fundera på och samtala om:

  • Vad såg killen?
  • Vad tror du egentligen hände i huset mittemot?
  • Vad tror du händer nu med den nyfikna killen?
  • Känner du dina grannar? Vad vet du om dem? (lämpligt att koppla samtalet till personlig integritet kanske)
  • Hur mycket får man titta över staketet och lyssna genom väggarna… egentligen?

Använda film som stöd i skrivandet

Efter det korta klippet kan vi analysera tillsammans och se vad som gör det spännande. Vi försöker klä dramaturgin i ord bildruta för bildruta. Hur skulle en text se ut om handlingen var densamma? Hur kan karaktärerna gestaltas? Jag visar ca 10-20 sekunder som eleverna sedan får två minuter på sig att beskriva. Eleverna läser upp texterna för varandra och vi lyfter några exempel i helklass. Detta förfarande upprepas tills klippet är slut.

För att komma in i rätt stämning och hämta ännu mer inspiration ser vi The Shovel. Eleverna får samtala om filmen utifrån Chambers modell för textsamtal (vad tyckte du om/vad tyckte du inte om/vad undrar du över/vilka mönster ser du).

Att skriva en skräckinjagande novell

Slutligen introduceras novellens ramar:

Förutsättningar: Du flyttar in i ett nytt kvarter.
Problem: Första kvällen ser du hur någon blir mördad i grannhuset.
Dramaturgin stegras: Mördaren gräver ned kroppen i trädgården.
Klimax: Mördaren tittar upp och ser din gestalt.

Slutuppgift

Skapa ett fängslande omslag som förtydligar och förstärker berättelsens innehåll. Bilden ovan, som dessutom är en parafras på ett vansinnigt snyggt skivkonvolut, är gjord i Pages (med Alfafunktionen) som infogats i Canva där rubriken tillkommit. Lycka till!

 

2 comments

  1. Helene Carlsson

    Vilka grannar har vi? Även före detta brottslingar behöver bo någonstans. Även brottslingars barn går i skolan. Jag tycker det är viktigt att hälsa på sina grannar. Den pensionerade specialpedagogen med sin italienske make brukar jag även stanna till och prata med. I onsdags kom ambulansen utan ljud till ett par andra grannar. Självklart att jag tittade lite extra. Jag undrade oroligt vad som hänt. Sen kom även polisen ut. Var det en rutinåtgärd? Jag var inte bara orolig för grannen som jag inte ens kan erinra mig om vem eller vilka som bor där, men de har en fin rosa blomma på uteplatsen. Den matchar bra med mina rosa och lila pelargoner. Utöver oron för grannen funderade jag på om ambulanspersonalen och polisen kunde sitt jobb. Vem var arbetsledaren? Kunde arbetsledaren sin uppgift. Vad tänkte de om bostadsområdet? Vad tänkte de när de klev in i en främmande persons privata hem? Vad är grannsamverkan egentligen? Ja, och så till din fråga om nyfikenhet. Jag kände mig inte nyfiken utan som en möjlig part att personalen skulle göra sitt bästa. En grannfamilj med småbarn gick ut ur bostaden? Varför? Hade de ett ärende? Ville de passera ambulansbilen? Ville de visa sig som en part i grannsamverkan? Det hela slutade med att räddningstjänst åkte i väg utan någon människa från grannhemmet.

    • fredrikarboga

      Medmänsklighet – en vara vi aldrig kan få för mycket av. Något som vi ska lyfta i undervisningen i alla stora och små sammanhang. Tack för att du delade med dig av dina tankar, hälsar Fredrik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s