Vad TANKESTOPP i texten kan ge eleverna… och läraren

I Läslyftet ingår det att förbereda och testa olika aktiviteter i sin egen undervisning. En sådan är Tankestopp. I korta drag gör läraren kopplingar ”text till text”, ”text till sig själv” och ”text till omvärlden” vid lämpliga ställen i texten. Därefter får eleverna göra tankestopp själva efter lärarens förebild. Tankestopp beskrivs mer utförligt i Barbro Vestlunds text (sid 8) och jag har skrivit om det tidigare i Att visa hur jag tänker. Efteråt funderar läraren till exempel på:

  • Vad fungerade bra/mindre bra?
  • Vad blev synligt för dig (av lärande och din egen undervisning)?
  • Vad tyckte eleverna att övningen gav?

Att utvärdera tillsammans med kollegor

Under samtalet redogör lärarna hur de har gått till väga, syftet med övningen och hur det har gått. Det är fascinerande och oerhört lärorikt att lyssna på alla lärares olika erfarenheter. Några hade fokuserat på ord och begrepp, andra på innehåll och några på både och. En del lärare valde nya texter, andra lät eleverna backa tillbaka till en text de redan läst och någon spelade på de känslor texten väckte. Här är några av lärarnas tankar i kortformat:

”En strategi som kan användas i andra ämnen”. Eleverna blev medvetna om hur de kan lära sig genom att stanna upp och ibland backa i texten.

”Våga lita på att eleverna har tankar”. Ge eleverna tid att uttrycka sig – vi hittar vägar.

”Eleverna blir intresserade om jag är intresserad”. Att välja (och förbereda) en text jag tycker om.

”Det spårar ut, men på ett bra sätt”. Eleverna kan göra hur många kopplingar som helst om de ges möjlighet.

”Efter tre tankestopp fick eleverna välja ett eget ställe i texten där de fick göra tankestopp”. En bekräftelse på det jag redan gör, men kan min medvetenhet om tankestoppets betydelse göra att undervisningen blir ännu mer genomtänkt och kvalitativ?

”Eleverna protesterade när vi skulle backa i texten”. Men eleverna blev motiverade när de hittade nycklar i texten: Stod det redan där?

”Jag överdrev mina känslor… ganska mycket”. Eleverna gick igång på det och kopplade hej vilt.

”Eleverna efterfrågar att läraren styr samtalet”. Så att det inte spretar för mycket och att vi kopplar tillbaka till texten.

”När vi kopplar till egna erfarenheter kommer vi ihåg”. Elevernas medvetenhet om sitt eget lärande.

”Det är svårt att välja en bra text och det tar tid”. Hur prioriterar jag detta bland allt annat?

Hur hanterar vi ”svåra frågor om känsliga ämnen” som dyker upp i texterna?

”Slå  i ordboken” kan betyda åtminstone två saker! Insikt om att inte ta något för givet. Vad förstår eleverna egentligen? Hur vet jag det?

att

(Bilderna i montaget finns här: Bänken Boken Handen är min egen)

Det visade sig att majoriteten i gruppen inte kände till begreppet att ”slå i ordboken”. Tillsammans vidgade klassen förståelsen för begreppet och gav förslag på andra ord som beskriver aktiviteten, till exempel leta i en ordbok vad ord betyder. 

Det blir en angenäm uppgift att välja bland alla intressanta trådar ovan och fortsätta samtalen nästa vecka!

2 comments

  1. Helene Carlsson

    Tankestopp och kopplingar till texten som läses anser jag vara mycket värdefullt. Något som jag börjat göra när jag läser, dvs att bli medveten om vad jag tänker när jag läser. Detta tar längre tid, men jag tror det är värt det. När det gäller att slå i ordboken har jag funderat om det är bättre eller sämre att använda sig av den reella ordboken eller att den digitala ordboken. Jag tror det har betydelse.

  2. fredrikarboga

    Alltid bättre med kvalitet än kvantitet 😃 Inte så konstigt att eleverna inte känner till begreppet. Hur ofta används ordbok och olika alfabetiska listor idag när allt är en ”googling” bort?

Kommentera

