Drömmen om en ny skola

Jag har de senaste åren haft förmånen att få besöka en hel del skolor. Alla med sin charm, sina möjligheter och begränsningar. Jag har såklart besökt även nya skolor, bland annat Vittraskolan på Telefonplan, Mellbystrandsskolan i Laholm, Nyköpings högstadium och Glömstaskolan i Huddinge. Alla som jobbar på de nya skolorna vittnar om samma sak:

Man blir snabbt hemmablind. Det är ändå verksamheten som är det viktiga! Nya lokaler kan ge oss möjligheter och skapa förutsättningar, men vi måste fylla skolan med ett genomtänkt innehåll! 

För en lärare i en ny skola förstår jag att fokus snabbt vrids från lokalerna till verksamhetens innehåll. Så är det i någon mening för alla lärare. Läraren verkar efter bästa förmåga i den miljö som är given. För en lärare som traskar runt i en 60 år gammal skola är det ändå… minst sagt frustrerande och ibland en smula nedslående att, efter dessa besök, återvända till en i alltför många avseenden dysfunktionell lärartillvaro. Då faller orden ”verksamhetens innehåll” ganska platt och man kan bara konstatera att landets elever har, även utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, helt olika förutsättningar som påverkar möjligheterna att lära sig. Men, säger de som vet, om några år har vi också en ny skola! Några bilder från besöken med de starkaste intrycken och delar som jag hoppas tillgodoses i vår nya skola formulerade i korta kommentarer följer…

Spiraltrappa runt en penna. Upplyst entré till alla salar. Fasader med fönster som löv på Kunskapens träd och texten Vi är framtiden: Sanna, Mustafa, Alba och Reimo! Vi är här för att lära oss! Genialiskt!

 

Generöst med platser för möten av olika slag; en fika över en god bok, skönt häng, lunch i atriumet eller samtal om skolarbeten.

 

Varje rum har en funktion. Olika salar och platser att sitta på för olika aktiviteter.

 

Bortom långa korridorer, mörka hörn och undangömda kapprum. Dessutom har nästan alla ytor en ägare.

 

För en tekniknörd är en ny skola himmelriket. Titta bara på de snygga kontaktboxarna som hänger i taket! I personalrummet finns mysig belysning med laddningsmöjligheter. I elevskåpen finns eluttag liksom vid de allmänna sittytorna. I like it…. a lot!

 

Skapa rum i rummet med textilier. Skenor i taket eller spårprofiler där en smidig vikvägg snabbt förändrar rummet. Robotdammsugare som städar under natten. En genomtänkt digital miljö utan sladdar och konverteringsproblematik. Just att den är genomtänkt och integrerad överallt är den stora förtjänsten. Läraren kan sitta i en del av skolan och publicera ett schema, frågor till lektionen eller instruktioner på en TV-skärm eleven möter i en annan del av skolan. Ändamålsenligt är ordet!

En ny tidsenlig skola är inte bara funktionell i många olika avseenden, alltifrån hur flödet är genom dess rum till hur den digitala tekniken blir en naturlig del av elevernas och lärarnas skoldag. Den skickar också signaler till elever, vårdnadshavare, lärare och samhället att skolan är viktig. Att eleven är viktig. Att kunskap är nyckeln till framtiden. Därför vill jag också ha en ny skola! NU!

En kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s