En sko på vägen

I somras åkte familjen till havet för en utflykt. Halvvägs passerade vi en sko som tilldrog vår uppmärksamhet och nyfikenhet. Tillsammans började vi spåna vad den gjorde där, vem som var dess ägare och hur länge den hade legat där. Vi pratade om vad som var mest sannolikt, men tillät fantasin skena iväg till de mest absurda och läskigaste historierna. På vägen hem bestämde jag mig. Ligger den kvar ska den fotas.

Pallnit och snabbt ut ur bilen. Resten av familjen vrålade unisont: – Vad gör du? Vi ska ju hem nu!
– Ska bara fixa en grej. Snart tillbaka!

Autentiska uppgifter blir oftast de bästa. Så jag kunde bara inte åka förbi tillfället. En perfekt skrivuppgift till första veckan började ta form i huvudet!

LEKTIONSUPPLÄGG

Jag berättar min lilla sommaranekdot om utflykten och den ensamma skon. Eleverna får parvis fundera på frågor som:

  • Vem är skons ägare?
  • Hur har den hamnat på vägen?
  • Vad hände strax före den hamnade på vägen?
  • Hur länge har den legat där?
  • Varför ligger den där?
  • Är skon saknad?
  • Vilken är den mest sannolika orsaken att skon ligger på vägen?
  • Vad är det värsta som kan ha hänt?
  • Vad är det bästa som kan ha hänt?

Eleverna får därefter berätta sina ”skohistorier” för resten av klassen. Jag antecknar med stödord varje historia på tavlan så att eleverna får stöd i sitt eget skrivande.

Ramen är bestämd. Handlingen ska utspela sig i tre ögonblicksskildringar med givna tidpunkter och platser:

  • Del 1: På morgonen, i en bil
  • Del 2: Efter lunch, vid havet
  • Del 3: På kvällen, i skogen

Novellen ska antingen börja eller sluta med…. Det ligger en sko på vägen. Skrivtid: 20 minuter. Novellens längd: ca 1/2-1 sida. Har eleverna helt egna idéer så får de såklart skriva vad och hur de vill! Ska bli spännande att se vad det blir!

Har du också tagit något foto under sommaren som kan användas i undervisningen?

11 comments

    • fredrikarboga

      Kul att du gillar den! Vad gäller ramen brukar det fungera väldigt bra för de elever som har svårt att komma igång med sitt skrivande. Ramen fungerar som inspiration, vägledning och stöd under skrivprocessen. De som inte behöver den kan ju bara strunta i den. Ungefär så.

  1. Helene Carlsson

    Bra uppgift! Fantasi är viktigt. Särskilt gillade jag längden på uppsatsen, 1/2-1 sida. Man kan skriva kort och enkelt eller kort och kärnfullt vilket är betydligt svårare. Jag har börjat på en ny skola och har inte tagit något foto till undervisningen i somras då jag var anställd på annan skola. I går var jag på Åbergs museum i Bålsta för där fanns en periodutställning med bilder av barnboksförfattaren Jan Lööf. Jag fotade några barnteckningar han hade gjort. Dessa tänkte jag visa mina blivande elever i åk 1 i ämnet bild, speciellt den med tillhörande text på linjallinje där det med versaler stod MAMMAS SYLTBURK. I skrivande stund tänker jag att jag med klassen kan skriva på blädderblock en gemensam text med rubriken Mammas syltburk. Jag är i ett helt nytt klassrum och vare sig whiteboard eller interaktiv skrivtavla, Legamaster, finns ännu. Dock finns en projektledare på kommunen. Om denne projektledare, tidigare rektor, vet jag inte som ingår i hans uppgifter som projektledare. Dessa paviljonger finns på flera skolor i kommunen och 2021 ska en ny skola stå klar i området där jag befinner mig nu. Jag tar i dagsläget en dag i taget. Kul!!

    • fredrikarboga

      Håller med om det korta och kärnfulla. Vi låter eleverna ofta skriva den typen av texter idag. Går att träna mer koncentrerat på utvalda delar. Ger mer, tycker jag. Jan Lööf – en av mina absoluta barndomsfavoriter. Kan läsa böcker idag med glädje! Det är ju så otroligt häftiga bilder. Hoppas du får utrustning snart. Själv skulle jag få svårt att klara mig utan projektor!

Kommentera

