Podden ”Litteratur för unga”

Ofta får eleverna skriva om sina tankar. Ett roligt och bra alternativ om du vill få fram vad eleverna tänker om det lästa är att spela in elevernas samtal. Det händer något när de sitter i par och samtalar utan lärarens närvaro (skrivit om det tidigare). Instruktioner till en avslutande uppgift för Flugornas herre (generella frågor/punkter så det går att använda till alla texter) ser ut ungefär så här:

Du får i uppdrag av podcasten Litteratur för unga* (med lyssnare i åldrarna 13-17 år) att samtala om dina tankar efter läsningen av Flugornas herre! Du samtalar med en klasskamrat om varje del (fyra st), totalt max 10 minuter. Förbered dig genom att skriva upp stödord, rita bilder och/eller tankekartor!

DEL 1: Tänk på att lyssnaren inte har läst boken. Därför bör du/ni inleda samtalet med en kort sammanfattning om bokens handling. Använd stödet “karaktärer och nyckelscener”.

DEL 2: Notera vad du tycker om och vad du inte tycker om (handling, scener, karaktärer, miljöer, språk, tematik=se del 3).

DEL 3: Vilka nya tankar har du fått av boken? Eller har du fått någon gammal tanke bekräftad, förstärkt och/eller nyanserad? Välj någon eller några teman och saker ur boken som vi berört tidigare. Samtala om:

  • MILJÖNS BETYDELSE FÖR KÄNSLAN/RÄDSLOR FÖR NATURENS ELEMENT
  • INRE OCH YTTRE RÄDSLOR 
  • FÖRAKT FÖR SVAGHET (NASSE)
  • ONDSKAN I LEKAR SOM BALLAR UR
  • VÅGA SÄGA NEJ – OM CIVILKURAGE
  • ÄLDRE & YNGRE BARN (FRIHET, ANSVAR, FÖREBILDER, FOSTRAN)
  • LEDARSKAP – OM DEMOKRATI/DIKTATUR
  • RÄTTEN ATT TALA (SNÄCKAN)
  • VUXNAS FRÅNVARO – OFFER FÖR OMSTÄNDIGHETER
  • FLUGORNAS HERRE och SKOLGÅRDEN – SAMMA SAK?
  • ROLLER – VI OCH DOM
  • MÄNNISKAN – OND eller GOD

(Använd TEXTMÖTEN om du vill: Stanford, Förakt för svaghet, Tobiasregistret, Välja gäng)

DEL 4: Bokens bästa mening (kopplas på TRE sätt: texten, dig själv och omvärlden).

Eleverna spelar in samtalen i Quicktime, mailar filen till mig och därefter kan jag lyssna på samtalen i lugn och ro. Eleverna får också lyssna på samtalen. Så här kan det låta:

* Fiktiv podcast

En kommentar

  1. Helene Carlsson

    Jag har aldrig läst boken Flygornas herre men känner till att den tar upp översitteri. Jag gav boken till min mamma som ganska nyligen gått i pension och som inte gör så mycket berikande mellan varven med att åka utomlands. Hon har redan innan pensionsåldern tittat på Go’kväll och har deltagit i ”bokcirkel” med kollegor från hennes arbete Försäkringskassan. Vem vet kanske hon mest sitter tyst och lyssnar då. Dessutom har hon tillsammans med min pappa ordförande varit politiskt aktiv fram till 1999 då de flyttade. På FB verkar hon vilja skriva kommentarer i grupper där folk tar upp bortsprungna katter, skator som sitter framför bilen etc. Utifrån dessa tankar samt att jag skulle önska att ha en mamma som var lite mer kultiverad i form av output, så fick hon boken Flugornas herre i födelsedagspresent och en hundtandsmönstrad klänning. Klänningen bytte hon mot en annan och boken hade hon ingen lust att läsa.

    Eftersom jag studerar italienska på min fritid så hade jag inte tid att läsa boken jag heller. Kanske hade mamma läst boken om jag hade köpt, och läst, boken till mig själv också för att samtala med mamma om den.

    Kanske att mamma och jag läser boken i framtiden, så jag sparar det här mejlet med samtalsområden kring Flugornas herre.

    Det som hände mig samtida med att jag gav bort boken Flugornas herre var att jag fick fullt med blomflugor i mitt nyrenoverade kök av hantverkare. Mamma fixade hjälpsamt med ett husmorstips hon läst om på nätet, men det hjälpte inte mycket. Däremot verkar flugorna i går kvällnästan ha försvunnit noterade jag när jag var hemma en sväng. Det tog tid för flugorna att försvinna och jag hoppas att de har gjort det nu och inte kommer tillbaka i den här omfattande mängden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s