Från kaos till djävlar anamma

Det tar alltid en tid att lära känna en ny grupp. Likadant det omvända, det tar tid för eleverna att lära känna en ny lärare. I sjuan är mycket nytt. Många nya lärare med olika rutiner och sätt att undervisa. Därför är det inte så konstigt att det tar några veckor eller till och med månader innan det sätter sig en struktur och prägel i klassrummet. En sjua som jag nu undervisar hade inledningsvis svårt att:

  • Ta egna initiativ
  • Lita på sitt eget omdöme
  • Göra sitt bästa/anstränga sig
  • Förstå instruktioner i fler led än två (även om de fanns anslagna)
  • Fokusera under en hel lektion

I fredags gjorde vi en avslutande uppgift till en uppskattad bok, Narnia – Häxan och Lejonet. Eleverna skulle skriva sina tankar i FYRA delar: en kort sammanfattning (med stöd av kapitelrubrikerna, beskriva en karaktär (med stöd av en tankekarta) och hämta exempel ur boken av karaktärens egenskaper, ge boken ett omdöme/vad som var bra och mindre bra, samt välja ut en mening (om bokens huvudteman, t ex mod, lojalitet, svek, makt, tro och girighet) och resonera om den ur olika perspektiv. Efter inledande 20 minuter där jag sprang som en tätting mellan eleverna infann sig plötsligt ett lugn. Eleverna arbetade fokuserat de avslutande 30 minuterna med de FYRA uppgifterna.

Jag avslutade lektionen med att ösa beröm över elevernas insats. Eleverna hade med en positiv inställning, ambitioner, systematik och fokus lyckats formulera sina tankar om boken på ett inte tidigare visat sätt! Jag frågade eleverna: Vad hade hänt om vi gjort den här uppgiften på detta sätt för cirka åtta veckor sedan?

KAOS! svarade eleverna unisont och log.

De blev medvetna om sin egen resa. Hur inställning, ambition och fokus faktiskt påverkar både klimatet i klassrummet och den egna prestationen! Gott nog. Ett bra sätt att ta helg på! Så borde alla veckor avslutas! Nu är det en ny! Hur synliggör du dina elevers djävlar anamma?

En kommentar

  1. Helene Carlsson

    Att bygga relationer tar tid det är min erfarenhet. Min erfarenhet säger mig även att ”relation” vid första ögonblicket är den bästa och den mest äkta relationen. Dock kan misstag begås.

    Nu har jag varit ny på skolan sedan två och en halv månad. Det tar tid att lära känna elever och kollegor och andra relationer. Vilken är skolkoden på skolan? Vill någon/ några att skolkoden ska förändras? Mitt rum där jag undervisar är inte detsamma längre. Redan tidigt slängde jag en full svart sopsäck med gammalt pedagogiskt material som jag tyckte hade gjort sitt. Specialläraren innan mig hade gått i pension till sommarlovet. Jag har behållit en del gammalt material och pedagogisk litteratur som jag har erfarenhet av och/eller som jag ännu tycker är gångbar. Eftersom både jag och rummets innehåll är till delar nytt och på ny plats, en låg bokhylla har fått göra entré i rummet, så är atmosfären troligen förändrad för elever som har varit här i rummet tidigare.

    Lugn är viktigt!

    Beröm eller återkoppling efter varje lektion är betydelsefullt.

    I mitt rum är klimatet rent bokstavligt kyligt.

    Helgen närmar sig och denna helg är det Nobeldagen på veckans vilodag.

    I dessa juletider och årets slut vill jag i stället för din mening ”Hur synliggör du dina elevers djävlar anamma?” i stället ställa frågan:

    Hur visar du dina elevers goda sidor?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s