Texten och kontexten

Att läsa en text i ett sammanhang som eleverna förstår och/eller kan relatera till är en av många faktorer som bidrar till läslust. Tänk det omvända, att eleverna läser en text i ett okänt eller otydligt sammanhang eller i en kontext som eleverna inte kan göra mentala eller erfarenhetsmässiga kopplingar till. Läsningen kommer förmodligen inte att väcka några som helst känslor. Då är sannolikheten att läsningen tar eleverna med på nya upptäcktsfärder och insikter förhållandevis liten. En ganska slätstruken låt får illustrera detta fenomen. Låten ”Issues” av Julia Michaels:

I’m jealous, I’m overzealous
When I’m down, I get real down
When I’m high, I don’t come down
I get angry, baby, believe me
I could love you just like that
And I could leave you just this fast
But you don’t judge me
‘Cause if you did, baby, I would judge you too
No, you don’t judge me
‘Cause if you did, baby, I would judge you too
‘Cause I got issues
But you got ‘em too
So give ‘em all to me
And I’ll give mine to you
Bask in the glory
Of all our problems
‘Cause we got the kind of love
It takes to solve ‘em
Yeah, I got issues
And one of them is how bad I need you
You do shit on purpose
You get mad and you break things
Feel bad, try to fix things
But you’re perfect
Poorly wired circuit
And got hands like an ocean
Push you out, pull you back in

En dussinlåt som skvalar förbi på radion tio gånger om dagen. Men med Anthony Russels bakgrundshistoria, om bland annat Liverpool, blåtiror och drömmen om ett bättre liv för dottern, får låten ett helt annat djup och vi kan identifiera oss med hans berättelse:

Att etablera sammanhanget texten ska läsas i kan läraren göra för att eleverna ska förstå vitsen (på ett djupare plan) varför texten förtjänar att läsas. Likaså blir det enklare för eleverna att göra kopplingar från texten till sig själva och andra sammanhang om textens innehåll griper tag i eleverna känslomässigt. De kan förstå sina egna tankar och varför de tycker som de gör när de får relatera det till något annat. Likaså blir det förhoppningsvis relevant att försöka förstå hur andra känner och tänker när läsningen ingår i en tydlig och för eleverna angelägen kontext.

”Litteratur spelar en viktig roll i våra liv, ofta utan vår vetskap. Den ger oss förutsättningar att utforska både oss själva och andra, att definiera och omdefiniera vilka vi är, vilka vi skulle kunna bli, och hur världen skulle kunna se ut”.

Judith A Langer (2017), Litterära föreställningsvärldar, sid 21.

  1. Helene Carlsson

    Sammanhanget, kopplingar och kontexten är oerhört betydelsefulla vid t ex läsning. Det skrev du bra om.

    När jag läser artiklar i DN händer det att jag inte har förstått vad det handlade om, men jag läser på med förhoppning om att få erfarenhet av textens struktur och innehåll så att jag lättare kan ta till mig liknande artiklar vid senare tillfällen. Jag försöker göra en analys av min egen läsfärdighet. I dag läste jag något som en ekonomiprofessor hade skrivit. Artikeln var inte lätt, även om jag förstår alla ord och läser förhållandevis snabbt.

      • Helene Carlsson

        Jag försöker även förstå mina elever när de läser. Då menar jag inte förstå vad de läser utan förstå vad det är som är svårt och vad de brister i. Ibland har jag ställt frågor om detta till speciallärare. I stunden var jag nöjd med svaren, men när jag i efterhand tittar på svaren så känns inte svaren tillräckliga för att förstå problemet eller problemen. Jag har sökt till speciallärarprogrammet på deltid till hösten och hoppas få lära mig mer om detta eller om jag behöver ställa frågor kring fenomenet att förstå eller inte förstå.

  2. Helene Carlsson

    Nu på morgonen googlade jag lite på arbetsminne, men jag känner mig inte riktigt nöjd med informationen däri även om det jag fann var intressant och behjälpligt. Det jag tänkte och gjorde kopplingar till var att jag tror att textsamtal är ett mycket betydelsefullt stöd för att hitta sammanhang, göra kopplingar och minnas om inga andra svårigheter med arbetsminne finns. På skolan där jag jobbar har jag ibland föreslagit orsaken ”allmänt svagt språk”, men fick i svar av specialläraren med inriktning matematik och även förstelärare att vi inte har några elever med allmänt svagt språk på skolan. Vad som ryms i begreppet allmänt svagt språk vill jag lära mig mer om. Att läsa deckare eller Flugornas herre? Ett dilemma om man till exempel enligt mig har ett allmänt svagt språk eller begränsat språk. Att föra samtal eller en givande konversation kan också vara svårt tror jag med min tolkning av allmänt svagt språk.

    Jag läste om Judith Langer i Läslyftet. Det skrivs och sägs mycket bra saker i Läslyftet, Jag försöker bli bättre på enkla textsamtal eller boksamtal enligt Aidan Chambers metod när jag arbetar med elever enskilt, par eller mindre grupp. Böckerna är små läshäften som vi kallar böcker. Allt för att ge eleverna verktyg och redskap vid läsning i andra sammanhang. Denna typ av textsamtal bedriver jag än så länge sällan för jag blir ”beordrad” redan tillrättalagda köpta metoder som Bravkod och TIL och till nästa läsår ska jag få utbildning i Vallmometoden. Än så länge är jag ny på skolan och använder mig av min egen tro på textsamtal de stunder då det det utrymme för det.

    • fredrikarboga

      Judith Langer har många bra tankar och idéer om vad läsning är och hur elever kan utveckla sin läsförmåga. Jag kan varmt rekommendera boken ”Litterära föreställningsvärldar”. Chambers ”Böcker inom och omkring oss” är också bra.

      • Helene Carlsson

        Kanske att jag läser dessa böcker som du rekommenderar någongång. I dagsläget utan att ännu fått besked om jag att jag kommit in på speciallärarprogrammet på universitetet så vill jag skriva min uppsats på avancerad nivå antingen om textsamtal eller om handledning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s