Att skriva för sig själv, andra och omvärlden

En bok kan få mina tankar att snurra i helt nya banor. Jag kan få nya insikter som förändrar hur jag ser på mig själv, andra och omvärlden. Det är kraftfullt. Att se världen ur ett nytt perspektiv är så svindlande att man ibland nästan tappar andan.

Att dela med sig av de nya insikterna går att göra på många sätt. Bara för att vi gör skrivandet publikt med ”riktiga” mottagare (utanför skolan) innebär det inte per automatik att det blir motivationshöjande för alla. Jag har skrivit om det tidigare: Att sätta ord på sina tankar, för vem?

Sedan är det kanske inte så enkelt att ”bara” publicera elevernas texter offentligt med tanke på elevernas integritet och de risker det kan medföra. Jag har skrivit om det tidigare här: Att skriva för en mottagare

Det räcker att mottagaren är eleven själv, en klasskamrat eller klassen. ”Viktigt på riktigt” innebär att kunskapen eller frågan som är föremål för undervisningen är det som är det viktiga. Inte vad man gör med kunskapen. Kunskapen, frågan eller insikten kan stanna hos eleven eller delas med en klasskompis, hela klassen eller nå en mottagare utanför klassrummet.

Fredrik Sandström Att dela med sig av sitt skrivande

Bilden ovan är En enkel produktion med elevtankar om bilderboken ”Dom som bestämmer”. Eleverna väljer en scen ur boken. De tänker, skriver och delar valfria tankar med klassen i ett litet texthäfte.

Vi är ett kraftfullt ord. Vi-känslan finns i trygga grupper där man respekterar varandra. Att dela med sig i sin egen klass är kraftfullt. Man skapar något tillsammans. Som en elev nyligen sa: ”Jag har så många tankar i mitt huvud som snurrar. Det är så roligt att få höra hur andra tänker. Då tänker jag ännu mer. Det är häftigt”.

Det är häftigt, tänker jag.

  1. Helene Carlsson

    Jag har fått F igen på min essä på speciallärarprogrammet. Jag har vänt mig till studierektorn för att fråga om jag kan få en ny examinator efter att ha fått F två gånger av samma examinator på min färdiga och välarbetade essä efter att ha läst kurslitteraturen noggrant. 🔍Jag åberopade även min autonomi. Jag vidarebefordrade mailet till prefekten på specialpedagogiska institutionen.

    I morse gjorde jag några få ändringar i essän som ska ha max 2 500 ord. Till exempel hade jag skrivit att det handlar inte om att lära sig begreppet ansvar utantill. Jag lade i dag till som en papegoja. Eftersom den enda tanken jag får är att examinatorn inte förstår. Jag döpte dokumentet till MIN essä och inte DIN essä. Nu väntar jag på att kunna lämna in den i september.

    Essän handlar om begreppet ansvar utifrån läroplanen och de tre teorierna Dewey, Bruner och Gal’perin (Vygotskij).

    Dessutom tänker jag att ett enklare språk har fler läsare än ett komplicerat språk. 💶

  2. Helene Carlsson

    Kunskap är viktigt, men min erfarenhet med de människor jag möter i Sverige och konverserar med är att man sällan använder sig av kunskapen. Det är som att man studerar för att få ett betyg. Sedan förfaller kunskapen i glömska. Därefter lär man sig jobbet på arbetet. På fritiden är människan i stort sett ingenting, möjligen yta, men i ord är människan på fritiden obetydlig och oansenlig.

    ”Viktigt på riktigt” fick mig att tänka på utbildningsradions programserie Ugglan och kompisproblemet. Där finns det ett avsnitt som går ut på att ”Säg förlåt på riktigt, det är faktiskt viktigt!”.

    Jag har fått en reservplats vid Högskolan i Kristianstad eftersom jag gjorde sen anmälan. Nu kollar jag min mejl ofta för att se om jag blir erbjuden en reservplats till höstterminen. Annars får jag vänta tills Antagning.se öppnar upp i september för att se om det finns utbildning för mig till vårterminen. Jag har blivit inställd på att studera i Kristianstad. Min pappa har berättat att han har gjort besök där när han arbetade på Lärarhögskolan i Stockholm. Lärarhögskolan i Stockholm där jag studerade finns inte längre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s