Föreläsningar

Boka föreläsning

Förutom att hålla hela kursdagar (Lärarfortbildning) föreläser jag även kortare pass enligt överenskommelse, vanligtvis mellan 45 minuter och 1,5 timme. Exempel på ämnen är Elevnära och inkluderande undervisning, Ledarskap i klassrummet, Att spela in podcast, Berätta med text och bild, Det digitala rummet och Angelägen undervisning med populärkultur. Kontakta fredrik.arboga@gmail.com för mer information.

Planerade kurser vt 2017

Stockholm Essinge konferenscenter, Läsa och skriva med digitala verktyg, 22/3
Stockholm Essinge konferenscenter, Digitala verktyg i undervisningen, 24/4
Kalmar, Betyg och bedömning årskurs 1-6, 5/5 2017
Umeå, Betyg och bedömning årskurs 1-6, 15/5 2017
Mer info om kurserna finns här

Mässor och konferenser 2017

Mittlärande Sundsvall. Elevnära och inkluderande undervisning
22/2 2017

 

Sagt om kursen Digitala verktyg

 Många konkreta tips som jag kan ta med mig hem och använda i min undervisning. 
 Många praktiska och konkreta tips. Flera tankeställare om bland annat vikten av att tända elevernas intresse. 
 Konkreta tips – bra strukturerade med koppling till lgr11. Tid att få prova på och få lite handledning. Nya infallvinklar! 
 Bra konkreta exempel och mycket tid att testa på egen dator 
 Informativ, bra upplägg, bra föreläsare! 

Exempel på lokala kursdagar

DW

Google, bloggar, e-böcker, youtubekanalen
oppenhusjuni

Planera ett “starkt” projekt

Förslag på källor:

  • Tidningstexter: artikel, reportage, notis, ledare…
  • … krönika, referat, recension, insändare…
  • Böcker (fakta, roman, novell, bilderbok)
  • Läromedel
  • Filmklipp
  • Bilder
  • Radio eller ljud
  • Interaktiva sajter (spel)

Att tänka på

  • Projekt syfte (kap 2 eller diskr. grunder)
  • Ämnesspecifika förmågor
  • Stoff (VAD) rikt varierad läsmaterial, se ovan
  • Ingångar – kontext (bild, film, spel, pod)
  • Meningsfullhet – angeläget
  • Frågor till texterna – föreställningsvärldar
  • Centrala ord/begrepp
  • Struktur (HUR)
  • Stöttning
  • Aktiviteter/samtal/läslogg – för att bedöma elevens kunskaper
    LÄSA SKRIVA TÄNKA SAMTALA LYSSNA

Tänk om den nya kunskapsskolan inte är en kunskapsskola
Den fåfänga drömmen om tydlighet
Undervisning och läroplanernas janusansikte

Om du önskar material, hör av dig via mail (se kontakt). Ange namn, datum och plats.


RAGUNDA 9/1

Dagens bilder – bedömningens kretslopp del 1
Reviderade LGR 11
Planeringsstöd

UPPGIFT 1. FLICKAN MED SVAVELSTICKORNA

PLANERING FÖR YNGRE ELEVER
PLANERING FÖR ÄLDRE

Lyssna på texten Texten finns här

  • Ingång – etablera anknytning, nyfikenhet, intresse, sammanhang
  • Skapa frågor till texten (före, under, efter) FÖRESTÄLLNINGSVÄRLDARNA
  • Parallella spår (elevernas domäner och/eller relatera till en känsla)
  • Skrivuppgifter (stora och små)

Projekt Flickan med svavelstickorna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s