Hej!
Jag var och lyssnade på dig vid SET mässan och blev inspirerad av ditt sätt att jobba digitalt. Själv är jag i startfasen och har några funderingar som du kanske kan besvara. Som jag har förstått arbetar du med googledrive. Lägger du upp allt arbete där eller använder du en blogg? Skapar du grupper, dvs klasser på driven där eleverna får leta reda på din planering?
Många frågor som hänger ihop blev det här. Nästa fråga: Har du elevernas mailadress och isåfall vad använder du den till?
Som du märker är jag ganska novis men jag vill snabbt komma igång med googledrive trots att vi ännu inte har något avtal med dem.
Slutligen, när du lägger in filmklipp i din planering, hur gör du då? Har du andra handfasta och goda råd så tar jag gärna emot dem.
Mvh/Mona Larsson Bergsåkers skola/Sundsvall
Hej Mona! Jag gör allt lektionsunderlag i Driven. Sedan länkar jag till detta underlag via en ”planeringssida” för varje klass (som också är ett Google dokument). För att eleverna ska hitta planeringssidorna har jag skapat en portal, en vanlig wordpressblogg, dit eleverna först går. Den heter http://www.gaddan.nu. Fler lärare på skolan använder samma. Gå in på sajten – klicka på Google – och Fredrik Sandström – så ser du hur strukturen ser ut.
Din andra fråga (ang mailadresser) så har den mer med kommunikationen lärare-elev att göra. Den supersmidiga lösningen för detta heter GAFE. Vi har ännu inte GAFE utan använder andra lösningar istället, t ex vanlig epost eller publicera elevernas arbeten på olika ställen.
För att börja:
1. Skapa ett googlekonto och gör några dokument
2. Skapa en ”startsida” av ett googledokument – länka till dina tidigare gjorda dokument
3. Länka till startsidan från en blogg eller liknande.
Hej!
Tusen tack för att du tog dig tid till att svara. Jag gillar verkligen ditt sätt att arbeta och jag brukar också försöka hitta nya inspirerande vägar till eleverna,nu när tekniken numera är mer tillgänglig.
Jag återkommer med fler frågor och det ska bli skoj att få lyssna på dig igen när du kommer till Sundsvall 🙂
Mvh/Mona
Christina Kvick
Hej, din blogg är fantastisk! Oerhört inspirerande med så många bra idéer och upplägg. Jag fastnade just nu för ”Förbjuden kärlek” som fick igång mig och troligtvis kan locka eleverna till engagemang, jag undrar bara om du visade hela filmen eller enbart en trailer? Tusen tack för att du delar med dig!! / Christina
Hej jag följer din blogg och tycker det mesta är bra och intressant!
Jag har en fråga… Vi ska jobba med filmanalys och jag söker några korta, tillrättalagda filmer eller filmsnuttar som jag kan använda när vi ska träna inför en längre film. Har du några sådana eller tips på några?
MVH Christina Grönlund, Piteå
Kul att du gillar bloggen 🙂 Bara så att jag svarar på rätt fråga… det beror ju lite grand på vad syftet är… ska eleverna träna på att göra filmanalyser inför en filmanalys av en längre film… eller ska eleverna analysera korta filmer för att sedan (med stöd av dessa analyser) skapa en egen längre film?
Kul att du gillar det jag skriver om! Det är bara att testa på. Jag gillar alpint. Mycket! Varit i Sälen många gånger 🙂 Kommer gärna tillbaka för både föreläsning och skidåkning 🙂
Hej!
Jag var och lyssnade på dig vid SET mässan och blev inspirerad av ditt sätt att jobba digitalt. Själv är jag i startfasen och har några funderingar som du kanske kan besvara. Som jag har förstått arbetar du med googledrive. Lägger du upp allt arbete där eller använder du en blogg? Skapar du grupper, dvs klasser på driven där eleverna får leta reda på din planering?
Många frågor som hänger ihop blev det här. Nästa fråga: Har du elevernas mailadress och isåfall vad använder du den till?
Som du märker är jag ganska novis men jag vill snabbt komma igång med googledrive trots att vi ännu inte har något avtal med dem.
Slutligen, när du lägger in filmklipp i din planering, hur gör du då? Har du andra handfasta och goda råd så tar jag gärna emot dem.
Mvh/Mona Larsson Bergsåkers skola/Sundsvall
Hej Mona! Jag gör allt lektionsunderlag i Driven. Sedan länkar jag till detta underlag via en ”planeringssida” för varje klass (som också är ett Google dokument). För att eleverna ska hitta planeringssidorna har jag skapat en portal, en vanlig wordpressblogg, dit eleverna först går. Den heter http://www.gaddan.nu. Fler lärare på skolan använder samma. Gå in på sajten – klicka på Google – och Fredrik Sandström – så ser du hur strukturen ser ut.
Din andra fråga (ang mailadresser) så har den mer med kommunikationen lärare-elev att göra. Den supersmidiga lösningen för detta heter GAFE. Vi har ännu inte GAFE utan använder andra lösningar istället, t ex vanlig epost eller publicera elevernas arbeten på olika ställen.
För att börja:
1. Skapa ett googlekonto och gör några dokument
2. Skapa en ”startsida” av ett googledokument – länka till dina tidigare gjorda dokument
3. Länka till startsidan från en blogg eller liknande.
Hoppas du kommer igång! hälsar Fredrik
Förresten, till Sundsvall kommer jag i början av nästa år på mässan Mittlärande 🙂
Hej!
Tusen tack för att du tog dig tid till att svara. Jag gillar verkligen ditt sätt att arbeta och jag brukar också försöka hitta nya inspirerande vägar till eleverna,nu när tekniken numera är mer tillgänglig.
Jag återkommer med fler frågor och det ska bli skoj att få lyssna på dig igen när du kommer till Sundsvall 🙂
Mvh/Mona
Hej, din blogg är fantastisk! Oerhört inspirerande med så många bra idéer och upplägg. Jag fastnade just nu för ”Förbjuden kärlek” som fick igång mig och troligtvis kan locka eleverna till engagemang, jag undrar bara om du visade hela filmen eller enbart en trailer? Tusen tack för att du delar med dig!! / Christina
Vad kul att du gillar den! Om du tänker på Romeo och Julia brukar jag visa hela filmen, men inte alltid. Vi läser dock alltid balkongscenen 🙂
Jag har precis hittat hit! Vilken härlig sida, så inspirerande!
Kul att du gillar den! Bara att rota runt och använd precis vad och hur du vill 🙂
Hej jag följer din blogg och tycker det mesta är bra och intressant!
Jag har en fråga… Vi ska jobba med filmanalys och jag söker några korta, tillrättalagda filmer eller filmsnuttar som jag kan använda när vi ska träna inför en längre film. Har du några sådana eller tips på några?
MVH Christina Grönlund, Piteå
Kul att du gillar bloggen 🙂 Bara så att jag svarar på rätt fråga… det beror ju lite grand på vad syftet är… ska eleverna träna på att göra filmanalyser inför en filmanalys av en längre film… eller ska eleverna analysera korta filmer för att sedan (med stöd av dessa analyser) skapa en egen längre film?
Älskar din blogg Fredrik. Önskar så att jag kunde prova allt (är för få datorer på skolan).
Du inspirerar!
Mvh Helena
Är du i krokarna någon gång? Sälen. Skidintresserad? Tänkte om det går att kombinera föreläsning med nöjen.
Kul att du gillar det jag skriver om! Det är bara att testa på. Jag gillar alpint. Mycket! Varit i Sälen många gånger 🙂 Kommer gärna tillbaka för både föreläsning och skidåkning 🙂
Hej
Jag är varken högstadielärare eller språklärare men jag vill tacka för all inspiration jag ändå kan få av att följa din blogg.
/Sarah
Kul att du har hittat hit! 🙂