Kontakt

fredrik.sandstrom@edu.arboga.se (Lärare i svenska på Gäddgårdsskolan 7-9)
info@lektionsbanken.se (Ansvarig för Lektionsbanken)
fredrik.sandstrom@larartidningar.se (Uppdrag och kurser)
fredrik.arboga@gmail.com (Föreläsningar)

10 comments

  1. Mona Larsson

    Hej!
    Jag var och lyssnade på dig vid SET mässan och blev inspirerad av ditt sätt att jobba digitalt. Själv är jag i startfasen och har några funderingar som du kanske kan besvara. Som jag har förstått arbetar du med googledrive. Lägger du upp allt arbete där eller använder du en blogg? Skapar du grupper, dvs klasser på driven där eleverna får leta reda på din planering?
    Många frågor som hänger ihop blev det här. Nästa fråga: Har du elevernas mailadress och isåfall vad använder du den till?
    Som du märker är jag ganska novis men jag vill snabbt komma igång med googledrive trots att vi ännu inte har något avtal med dem.
    Slutligen, när du lägger in filmklipp i din planering, hur gör du då? Har du andra handfasta och goda råd så tar jag gärna emot dem.
    Mvh/Mona Larsson Bergsåkers skola/Sundsvall

    • fredrikarboga

      Hej Mona! Jag gör allt lektionsunderlag i Driven. Sedan länkar jag till detta underlag via en ”planeringssida” för varje klass (som också är ett Google dokument). För att eleverna ska hitta planeringssidorna har jag skapat en portal, en vanlig wordpressblogg, dit eleverna först går. Den heter http://www.gaddan.nu. Fler lärare på skolan använder samma. Gå in på sajten – klicka på Google – och Fredrik Sandström – så ser du hur strukturen ser ut.

      Din andra fråga (ang mailadresser) så har den mer med kommunikationen lärare-elev att göra. Den supersmidiga lösningen för detta heter GAFE. Vi har ännu inte GAFE utan använder andra lösningar istället, t ex vanlig epost eller publicera elevernas arbeten på olika ställen.

      För att börja:
      1. Skapa ett googlekonto och gör några dokument
      2. Skapa en ”startsida” av ett googledokument – länka till dina tidigare gjorda dokument
      3. Länka till startsidan från en blogg eller liknande.

      Hoppas du kommer igång! hälsar Fredrik

      • Mona Larsson

        Hej!
        Tusen tack för att du tog dig tid till att svara. Jag gillar verkligen ditt sätt att arbeta och jag brukar också försöka hitta nya inspirerande vägar till eleverna,nu när tekniken numera är mer tillgänglig.
        Jag återkommer med fler frågor och det ska bli skoj att få lyssna på dig igen när du kommer till Sundsvall🙂
        Mvh/Mona

  2. Christina Kvick

    Hej, din blogg är fantastisk! Oerhört inspirerande med så många bra idéer och upplägg. Jag fastnade just nu för ”Förbjuden kärlek” som fick igång mig och troligtvis kan locka eleverna till engagemang, jag undrar bara om du visade hela filmen eller enbart en trailer? Tusen tack för att du delar med dig!! / Christina

  3. kickig57

    Hej jag följer din blogg och tycker det mesta är bra och intressant!
    Jag har en fråga… Vi ska jobba med filmanalys och jag söker några korta, tillrättalagda filmer eller filmsnuttar som jag kan använda när vi ska träna inför en längre film. Har du några sådana eller tips på några?
    MVH Christina Grönlund, Piteå

    • fredrikarboga

      Kul att du gillar bloggen🙂 Bara så att jag svarar på rätt fråga… det beror ju lite grand på vad syftet är… ska eleverna träna på att göra filmanalyser inför en filmanalys av en längre film… eller ska eleverna analysera korta filmer för att sedan (med stöd av dessa analyser) skapa en egen längre film?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s