IKT i skolan

Digitala verktyg

Jag gillar att känna bokens sidor, höra tidningens prassel och rita symboler vid sidan av texten jag läser. Jag gillar också digitala verktyg som ger mig och eleverna helt andra ingångar till att läsa, samtala och skriva. Det går att använda digitala verktyg på ett strukturerat och ändamålsenligt sätt, till exempel för planering, flippar, språkutvecklande arbetssätt och formativ bedömning, som ger goda resultat (Läs om STL-studie här). Som vanligt när det gäller undervisningens innehåll (VAD) eller de metoder läraren använder (HUR) gäller det att ha klart för sig i vilket syfte den ena eller andra används (VARFÖR). En del kollegor har säkert lärt sig Google Drive, Kahoot och Padlet, men många lärare står fortfarande utanför den digitala världen och därmed också eleverna. Vägen att använda verktygen fylls lätt av ”digital stress”, det vill säga man har förstått vad verktygen kan tillföra undervisningen, men insatsen att lära sig hur verktygen kan nyttjas är just nu alldeles för stor. Därför blir det oftast ingenting. En sätt att göra berget lite lägre är att introducera enklare digitala verktyg regelbundet, till exempel med tre verktyg/termin. Då hinner alla testa verktygen och kan delge varandra erfarenheter och framför allt HUR verktygen kan användas på olika sätt och i olika syften. Några av tipsen nedan förutsätter att du kan Google Drive… om inte… är mitt tips att du börjar där! Varför Google kan du läsa om här, här och här.

Utan inbördes ordning. Här är mina tips att börja med i kollegiet.

1. YOUTUBE – SPELLISTOR OCH TIDSSTYRDA FILMKLIPP

Skapa ett konto på Youtube (eller använd befintligt Googlekonto) och spara favoritklipp i spellistor som senare kan delas med kollegor och elever. Filmklipp är fantastiskt effektiv att använda som ingång till olika projekt. En film sätter in lärandet i ett sammanhang på 30 sekunder. Läs mer här om Ingångar och Sammanhang. Filmerna kan ju också användas som ”källor” där de ingår som en del i ett projekt. Då har eleverna materialet samlat på ett och samma ställe, nämligen i en spellista. Här en länk till mina spellistor med klipp som jag ofta använder som ingångar. Här en samling med filmer som står på egna ben.

Klipp från Youtube kan startas vid önskat läge. Starttiden hänger med i länken. Gör så här: Pausa klippet. Klicka på ”Dela”. Bocka i rutan ”Startar vid” och justera klippets starttid. Kopiera url:en (tiden följer med).

diemauer

2. FOTOGRAFERA MERA – BÅDE LÄRARE OCH ELEV

Ta en bild av tavlan efter en klockren genomgång. Analysera vad som gjorde genomgången bra och använd erfarenheterna till nästa genomgång så att den blir ännu bättre. När du stöter på något intressant i den digitala världen som du vill spara är skärmdumpen ett ovärderligt verktyg (med Mac shift+cmd+4). Bilderna kan komplettera och tydliggöra instruktioner. Om någon elev är borta vid genomgången kan eleven ta del av den genom att titta på bilden. Dokumentera elevernas lärande med fotografier. Eleverna kan själva fota hela processen, från tanke till färdig produkt. Går att använda i alla ämnen.

3. PUBLICERA ELEVEXEMPEL

Använd elevernas texter eller dina egna exempel i undervisningen. Låt eleverna bedöma texter, leta efter goda exempel och saker som kan utvecklas. Ett roligt sätt är att låta eleverna gissa vem som har skrivit vad (Läs Gissa författaren). För att göra det enkelt kan texterna publiceras i ett vanligt Googledokument. Där kan eleverna kommentera valda delar på ett enkelt sätt.

4. SKAPA INDEX I GOOGLE DOKUMENT MED HJÄLP AV BOKMÄRKEN

En del läs- och skrivprojekt tenderar att bli ganska omfattande. Elever kan få svårt att veta var instruktioner och uppgifter finns i dokumentet. För att lätt hitta till rätt del i dokumentet kan ett index skapas längst upp i dokumentet. Exempel här och en tutorial här.
index

5. TILLÄGG I WEBBLÄSAREN – SPARA LÄNKAR PÅ ETT SMART SÄTT

Använd ”Tillägg” i webbläsaren. Gå in på Chrome Web Store och välja ut några tillägg, till exempel Pearltrees och Pinterest som sparar länkar med hjälp av ett knapptryck. Tilläggen hamnar vid sidan av url-fältet. Samlingarna kan sedan delas med elever och kollegor.

tillagg

6. SPELA IN ELEVERNAS TAL

Alternera skriftliga uppgifter med muntliga. Clyp löser detta med ett knapptryck! Dela länken till den färdiga inspelningen. Inga filer som ska skickas. Perfekt för läraren som inte har möjlighet att lyssna på 30 elever samtidigt, till exempel hur en elev läser eller resonerar. En liten film om Clyp finns här

7. SKAPA SKRIVSTÖD MED TABELLER

Eleverna behöver stöd i sitt tänkande och skrivande. En enkel tabell kan synliggöra strukturen och ofta vara mer effektiv än en lång (skriftlig eller muntlig) instruktion. Läs mer här
novellens-delar

8. LÅT ELEVERNA SKAPA UNDERLAG TILL LEKTIONEN – SAMLA 100 ORD PÅ FEM MINUTER!

Eleverna kan vara med att skapa delar av lektionens innehåll med hjälp av Answergarden. Välj en mening ur en text och låt eleverna associera fritt. Orden kan sedan kategoriseras, för att skapa meningar eller sammanfatta en text. Läs mer: En mening och 100 ord

100ord

9. ANVÄND BILDER SOM UNDERLAG – BILDSÖK

Använd bilder av aktuella och historiska händelser, slumpmässigt utvalda människor och platser som utgångspunkt för… vilka uppgifter som helst. Bilddagboken går att utforma och variera hur mycket som helst: Läs mer här. Har du inte gått med i FB-gruppen Bilder i undervisningen, gör det!

10. RUBRICERA LEKTIONEN ELLER SKAPA BILDER SOM SYMBOLISERAR LÄRANDET

Skapa en passande rubrik till lektionen/projektet eller skapa en utmanande fråga. Texten kan skrivas in i www.flamingtext.com för att göra det lite snyggare, roligare och mer inspirerande. Läs mer här.

loggor

Canva är lika kraftfullt som enkelt. Med några få knapptryck kan en bild för ett helt projekt skapas. Bilden ger stöd, inspirerar och väcker tankar. Läs mer här eller titta här på några exempel skapade i Canva:
canvatips

Hoppas att några av tipsen kan vara något för dig och dina kollegor att komma igång med! Lycka till!

Fler digitala verktyg…

Jag har sammanställt hur jag använder en del verktyg i praktiken, kopplat till formativ bedömning, elevinflytande och språkutvecklande/varierat arbetssätt. Klicka här

En kommentar

Lämna en kommentar