En mening och hundra ord

Anne-Marie Körling har flera enkla och mycket användbara lektionsidéer på Körlings ord. Jag har testat flera med både bra resultat och nöje. Liksom andra goda grundidéer finns det möjligheter att utveckla dessa idéer åt lite olika håll. Den här kan vi kalla En mening och hundra ord!

Jag börjar med att välja en mening för att låta eleverna associera till andra ord. Meningen är På affärens skyltfönster hade någon målat ordet JUDE med meterhöga, röda bokstäver ur En ö i havet som vi just nu läser tillsammans.

100

Eftersom de flesta elever gillar gaming lägger jag till ett litet tävlingsmoment – vi ska samla 100 hundra ord på fem minuter! Vi använder Answergarden för att följa liveflödet (vilket förhöjer ambitionsnivån). Resultatet:

100ord

Efteråt får eleverna förklara för varandra hur de associerat. De tar del av varandras tankar och förståelse om de olika orden. Därefter forsätter de parvis att lista orden:

  • Topp fem associationer – ord som har den logiskt starkaste kopplingen till meningen
  • Topp fem – klurigaste associationer
  • Topp fem – associationer som berör mest

Med hjälp av de nya ordmolnen skapar eleverna meningar som de läser för varandra.

Sedan går eleverna vidare med att gruppera ord som på något sätt hör ihop. Eleverna får motivera hur och varför de grupperar som de gör. Vi lyfter förslag i helklass, resonerar kring ordens betydelse och om orden hamnat i rätt grupp. Elevexempel på grupperingar:

100ord2

Lektionen är ett ordbad och häftigt tankearbete där ordkedjor bildas och sammanlänkas. När vi sedan kommer till den valda meningen i boken har eleverna redan massor av bilder i huvudet och kan leva sig in i texten på ett fördjupat sätt. De tycker dessutom att det är lite kul när meningen dyker upp… som om de träffar på en gammal bekant… eller någon som de känner väl. En intressant och häftig iakttagelse som jag väljer att inte dela med eleverna. Just den känslan kanske går förlorad om de blir medvetna om att jag som lärare vet om den… och det vill jag ju inte! Det är en ganska skön känsla när meningen närmar sig. Jag läser den högt och ser elevernas leenden… De ler inför en mening i en bok. Det är ju inte så tokigt! Ganska coolt faktiskt!

Lämna en kommentar