Miniprojekt

I slutet och början av terminen, eller mellan två längre projekt, är det perfekt att ha något kreativt, roligt och annorlunda att ta till som samtidigt utvecklar elevernas skrivande.

En sko på vägen

En kort skrivuppgift, berättande text, om en ensam sko på vägen. Vems är den? Varför ligger den där?
En sko på vägen

Stolen på stranden

En ännu kortare skrivuppgift med parallellhandling. Vad har personen som suttit på stolen och blickat ut över havet egentligen tänkt på? Stolen på stranden

Skriva en berättelse - med parallellhandling och gestaltningar - av Fredrik Sandström

Skriva till filmklipp

Eleverna får stöd av rörliga bilder för att komma igång med att gestalta, att beskriva detaljer och stämningar. Två upplägg: Skriva till filmklipp och Kärlek vid första ögonkastet

Att gestalta

Läraren kan använda sig själv som förebild. Spela en känsla och låt eleverna observera vad du gör och säger (och kanske tänker). Att gestalta lärarens känslor

Läraren ger stöd och en förebild före skrivning

 

Skriv en psykologisk thriller

En skräckhistoria i tre delar: Psykologisk thriller (varför inte skriva parvis)

Leka med bokstäver

Att leka med bokstävernas färg och form. Fundera på vad olika typsnitt signalerar. Hur kan man med dessa små medel kommunicera en identitet och/eller känsla? Om bokstäver – färg och formLeka med bokstäver, färg, form och typsnitt

Nyordslistor

Att leka med ord är roligt. Språket utvecklas på innovativa och kreativa sätt. Eleverna får testa! Kanske hamnar elevernas ord på nästa års nyordslista! Det vore väl häftigt? Leka med nya ord

Favoritrader med favoritartisten: Tumgrepp på Thåström

Välj rader från en bok, dikt eller dina favoritartist och skapa något helt nytt. Tumgrepp på Thåström

Cut up poesi med Thåströms låtar

Radioteater: Hissen

Eleverna skriver en radioteater om fyra personer som blir instängda i en hiss utan möjlighet att kontakta omvärlden. Karaktärerna är givna och likaså formen. Handlingen ska berättas med hjälp av karaktärernas dialoger och tankar. Texten spelas in i lämpligt ljudprogram och spelas såklart upp i klassen! Tar ca två lektioner. Hissen

Leka med ord och bild

Att leka med bild och text är bland det roligaste som finns. I första förslaget använder eleverna kända personer och i det andra ska de försöka härma Jan Stenmark (med bilder av okända personer). Bilden och pratbubblan och Jan Stenmark

Betraktarens inre dialog

Beskrivningar, dialoger och handlingar levandegör historien, men att låta personernas egenskaper komma fram ur en betraktares inre dialog ger berättelsen ytterligare en dimension. Eleverna går ofta igång på detta. Det kan bli ganska roligt att läsa upp för varandra. Betraktarens inre dialog

Vilken ordspråk är du?

Välj en liknelse, ett ordspråk eller idiom som på något sätt berättar om vem du är, vill vara eller kommer att bli. Kombinera ordspråk och bild

Mikronovell

En del hävdar att en mininovell är en text upp till 2.000 ord med föregångare som Strindberg och Kafka och att det också finns mikronoveller på max 150 ord. Egentligen spelar ju detta mindre roll. Du avgör ramarna för ditt skrivprojekt eller så låter du eleverna göra det. Flash fiction är till sin uppbyggnad lik novellen, med huvudpersoner, handling, början och avslut. Flash Fiction

Skriva serier

Berätta en historia med tre, sex eller nio bilder (tre/sida). Leka med Green Screen (inte nödvändigt, men roligt)
Skapa serier i Pages, Word, Keynote eller Powerpoint

serier

När jag mötte Lassie

Låt eleverna tänka på: Har du träffat någon kändis någon gång? Eller åtminstone sett? Vad hände? Vem skulle du vilja träffa och varför? Låt eleverna fundera enskilt en stund, resonera parvis och lyft därefter några historier i helklass. Du kanske också kan bidra med en anekdot? Jag mötte Lassie

Textens tomrum

Att göra inferenser, leva sig in i texten och föreställa sig i en sång. Resan hem

Initialleken

Att träna på muntligt framträdande och ha kul. En klurig frågesport! Muntligt framträdande med frågesport

 

MINIPROJEKT AV ANDRA LÄRARE

Poesi med boktitlar

Annika Sjödahl tipsar: Att leka med ord och skapa poesi med hjälp av boktitlar. Poesi med boktitlar

Selfie

Minna Wadman med en kreativ och rolig kombinerad foto och skrivuppgift! Selfie

Twitterpoesi

Jenny Edvardsson: Att träna på att uttrycka sig poetiskt kärnfullt! Twitterpoesi

Balloon Kids
Parafras Banksy Balloon kids

Malin Clarström använder Banksy som förebild när eleverna gör egna bilder. Skriv en dikt som passar till din bild! Balloon Kids (eller valfri bild av Banksy)

Så mycket bättre

Anki Mårtensson tipsar: Tolka en text, bearbeta den och skapa en ny och alternativ version av den ursprungliga texten. Så mycket bättre

Beskriva karaktärer utifrån bilder

Britt Andersson med ett roligt och tempofyllt upplägg i elva delar (!) får avsluta. Beskriva karaktärer utifrån bilder

Cut Up

Kopiera valfria dikter och låt eleverna skapa nya texter genom att klippa och klistra. Annika Sjödahl berättar om hur eleverna använder egna texter för att skapa helt nya:  CUT-UP Poesi

Kortskriva med notiser

Jenny Edvardsson: Ibland behöver man få sina elever att komma igång med sitt skrivande. Jag har lärt mig att det är lättare att komma igång när man inleder med  ”kortskrivningar”, alltså skrivuppgifter som är förhållandevis korta och ofta tidsbegränsade. Det blir en lekfullhet i detta som ofta triggar igång eleverna och får dem att skapa som aldrig förr. Kortskriva med notiser

ABC-bok med allitterationer

Att leka med ord, samt skapa meningsfulla och fullständiga meningar. Kombinera meningarna med bilder för att förstärka och/eller förtydliga innehållet. Lisa Nordqvist berättar om hur hon brukar göra: ABC-bok med alliterationer

Den knäppa lektionen med knappar

Jag vet att flera lärare använt Anki Mårtenssons lektionsidé med gott resultat. En lektion där eleverna repeterar några texttyper. Eleverna arbetar i grupp och det man behöver är ett gäng knappar och varje grupp ska ha en penna och ett papper till varje uppgift. Förbered en bakgrundshistoria till knapparna, till exempel var du hittat dem. Den knäppa lektionen

Vem eller vad ska bort?

Ni minns väl Brasses gamla Lattjolajbanlåda? Kerstin Dahlin berättar: För att få igång bra, utmanande diskussioner behövs ofta bara enkla medel. Något som sätter igång tankarna, något som alla kan tänka kring och något som puttar tankarna in på lite ostadig mark. Vem eller vad ska bort?