Undervisa i elevnära sammanhang

Att inleda på ett fängslande sätt är viktigt (läs tidigare inlägg här), men det är minst lika viktigt att hålla intresset vid liv under hela processen. Ett sätt att hålla lågan levande är att hitta parallella historier som berör eller anknyter till elevernas vardag. Det blir dessutom enklare för eleverna att dra paralleller till läsningen om du har gett eleverna ett stoff som passar. Nedan ett axplock hur ett arbete om Ordens makt såg ut. Diskussionerna genomfördes vid sidan av bokläsningen för att ge eleverna underlag för analys och samtidigt för att anknyta till elevernas vardag (Mer om boken Fahrenheit 451 finns sist i inlägget).

Inledning – Vad är viktigt för dig?

Yttrandefrihet är en självklarhet i Sverige idag, och vår tryckfrihetsordning skrevs redan 1766. Yttrandefrihet? Frihet att yttra sig. Vad är det vi yttrar? Ord. Vi säger att vi formulerar våra tankar. Stämmer det? Om vi antar det, säger vi även att den som inte äger många ord är fattig i tanken. Fundera på: Om vi inte har ord – kan vi då tänka?

Vad är viktigt för mig – rätten att bestämma

  • A vilka kompisar jag har
  • B min livspartner
  • C vilken mat jag ska äta
  • D vad jag ska jobba med
  • E vart jag ska bo
  • F vad jag gör på fritiden
  • G vad jag ser på TV
  • H få säga vad jag tycker/tänker

Försök att rangorna mest – minst viktigt. Enskilt först. Säg topp 3 till varandra. Delge resultatet i klassen.

Yttrandefrihet i omvärlden

Exempel på frågor till filmklippet:

  • Vad känner du till om Malala?
  • Varför blev hon skjuten? Hur kan en liten flicka anses vara farlig?
  • Malala har inget hämndbegär? Hur förklarar du det?
  • Vad fascinerar dig mest med hennes historia?

Mänskliga rättigheter i ett historiskt perspektiv

Forum för levande historia har material bland annat om Förintelsen med tillhörande diskussionsfrågor. För ännu fler förslag kolla här. Urval som jag gjorde och frågor till eleverna finns här

Min historia

  • Vad handlar filmen om på ytan? Vad är det som händer?
  • Varför byter filmen från färg till svartvitt och sedan tillbaka igen?
  • Vilka olika känslor visar Humpty Dumpty (ägget) i bilderboken?
  • Vem är mannen i boken?
  • Vad handlar filmen egentligen om?
  • Vilken historia vill du berätta?

Modern teknik och jag

people-nowadays-drowning-man-taking-photos

Diskussion

Vad tänker du när du ser bilden?
Ligger det någon sanning i den?

Fundera på hur du gör

Hur använder du teknik? Hur ofta?
Hur påverkar det dig i din vardag? Positivt och negativt?

Observera andra

Hur andra använder teknik? Ge exempel från din omgivning.
Hur lever människor idag sina liv via sociala medier?

Modern teknik i andra länder

Resonera om filmen:

  • Sammanfatta handlingen. Vad handlar filmen om?
  • Hur är tillvaron för de intagna? Hur ser en dag ut?
  • Hur hamnade ungdomarna där?
  • Kina klassar internetberoende som en sjukdom. Håller du med?
  • Vart går gränsen när det inte längre är “normalt och sunt” internetanvändande?
  • Kan du förstå de föräldrar som lämnar in sina barn?
  • Vad är verklighet? sa en kille ur filmen. Hur går det att koppla till boken ni läser?

För- och nackdelar med modern teknik

Diskutera filmerna och fundera hur du själv förhåller dig till SELFIE-KULTUREN. Summera för- och nackdelar med digital framsteg (för individ och samhälle).

Att göra kopplingar mellan diskussioner och boken

Skärmavbild 2015-04-17 kl. 11.15.20

Hur hänger den här bilden ihop med The fantastic flying books och Fahrenheit 451?

Avslutning

Ta hjälp av alla anteckningar, idéer du fått i samtal och andras inlägg på Padlets och resonera kring följande frågeställningar:

  • Beskriv hur Bradburys mardrömssamhälle ser ut i Fahrenheit 451.
  • Är vårt samhälle nära Bradburys mardrömssamhälle? Ja eller nej? Motivera ditt svar.
  • Blir vi fördummade och passiva av masskultur som TV, datorer och mobiler?
  • Hur är det ställt med yttrandefriheten? I Sverige, i världen? Varför är den viktig? Kan tekniken t.o.m. spela en positiv roll?

Att gå vidare

Om eleverna är tända på idén kan de skriva sin historia. Vad brinner de själva för? Hur vill de att deras bok ska skrivas och vad ska den innehålla? Uppgiften går att göra med tal, bilder, film eller text. Lycka till!

Om Fahrenheit 451

Dystopier är kända av eleverna genom böcker och filmer som Divergent och Hungergames. Ray Bradbury målar upp ett mardrömssamhälle i Fahrenheit 451 där brandmän har som främsta uppgift att anlägga bränder. Böcker och bokens försvarare är brandförsvarets primära måltavla. Resten av befolkningen har blivit passiva av nöjeskulturen och utgör därför inget egentligt hot mot makten. Två centrala frågor finns med i hela romanen:

  • Hur är det ställt med yttrandefriheten? I Sverige, i världen? Varför är den viktig?
  • Blir vi fördummade och passiva av masskultur som TV, datorer och mobiler?

Parallellt med att i stora delar läsa högt för eleverna och resonera om bokens innehåll har vi gjort uppgifter som anknyter till bokens tema och elevernas vardag. Exempel på frågor till texten finns här. För att eleverna ska kunna läsa varandras texter (och kunna återvända) har vi använt Padlets.

Lämna en kommentar