Konsten att kittla hjärnan…

Det viktigt att läraren ger en tydlig, snabb och gärna lustfylld ingång i området. Det går att ”omformulera” arbetsområden till stora och tankeväckande frågor. Göran Svanelid använder ofta exemplet Näringskedjor som kan omformuleras till Vem äter vem? För att göra det ännu mer inspirerande går det att leka med olika typsnitt. Mina favoritsidor är Flamingtext och Dafont, men det finns hur många som helst. Bara att googla på roliga/coola/nya typsnitt…

Det betyder mycket för läsaren om den förstår i vilket sammanhang texten förekommer. Ett enkelt sätt är att samla olika typer av texter som handlar om ungefär samma sak och paketera ihop dem till ett större och mer omfattande tema. Fundera på vad som är texternas minsta gemensamma nämnare och sammanställ texternas olika delar i snyggt ordmoln. Enklast är Wordle. Bara att mata in den text du vill ha i bilden.

loggor

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s