Svenska – ämnets kärna

Det är viktigt att eleverna har bilden klar för sig vad skolans ämnen ”går ut på”. Vad ska jag lära mig? Varför gör vi det här? Jag upplever att mina elever ofta kan svara på frågorna och har iallafall en aning vad SVENSKA handlar om, men långt ifrån alla har förstått vad ämnet syftar till att utveckla. Ibland blir det många ord, ord, ord och ord, både i tal och skrift, från oss lärare. Det kan vara mer effektivt att försöka berätta med en bild. Här är mitt försök:
Svenska (1)

Tanken är att symbolerna visar ämnets centrala aktiviteter: läsa, tänka, samtala och skriva. I mitten återfinns den femte, att processa antingen form eller innehåll. Jag är väl medveten om att en bild förenklar och utesluter, men å andra sidan kan den förhoppningsvis förtydliga. Bilden kan ju alltid kompletteras med ord, ord och ord förstås.

En kommentar

  1. Pingback: Geografiämnets kärna | Gränslöst digitalt lärande
  2. Linda

    Hej Fredrik,
    Vi ska ha inspirationskväll kring skrivprocesser och jag tyckte din bild ovan vore bra som att knyta ihop säcken med? 🙂 Får jag låna den och givetvis länka till dig?

    Med vänlig hälsning,
    Linda, Sundsvall

  3. Daniel Brännström

    Hej, Fredrik

    Lärarstudent på Södertörns högskola,Stockholm. Vi läser vetenskapsteorier och didaktik fn.
    Ska ha en presentation i ämnet Sv och texter. Vi gräver också i vad god undervisning är och utgår från den ”didaktiska triangeln” b la. Tyckte din text och bild förklarar på ett tydligt och bra sätt Svenska i en djupare kontext. Nu undrar jag/vi om vi får låna bilden och använder den som grund för samtal och reflektion runt ämnet svenska.

    Vänliga hälsningar Daniel

    • fredrikarboga

      Går utmärkt! Ange gärna källan. Hmm… länge sedan jag såg den faktiskt… den behöver uppdateras ser jag… orden i mitten. Men den funkar rätt så bra att börja med 🙂

Lämna en kommentar