Ture Sventon – som en språkgodisaffär

Gäddgårdsskolan har under många år haft ett deckartema. Jag brukar introducera området med att visa klipp ur LasseMaja och Ture Sventon. LassaMaja känner eleverna så klart till, men vetskapen om ”Sveriges skickligaste detektiv” är liten. Det är helt enkelt för länge sedan adventskalendern gick på TV och böckerna har de aldrig hört talas om. För varje år får Ture allt mer plats i temat, kanske är det för att jag själv är så barnsligt förtjust i Ture? Hursomhelst förtjänar Åke Holmbergs skapelse verkligen att vara med och elever förtjänar att få ta del av texter som innehåller repliker som:TURE SVENTON

 

Deckartemat inleds med Ture Sventon i öknen – en fantastiskt bra radioteater med bland annat Reine Brynolfsson, Rikard Wolff och Johan Rabaéus. Till en 60 minuter lång radioteater går det att göra en mängd olika språkutvecklande aktiviteter på olika nivåer. Här är förslag på några…

Läsförståelsestrategier

Aktivera förförståelse genom att titta på Tures kontor. Vi ser ca tre minuter ur första avsnittet av Ture Sventons julkalender.

Eleverna får fundera enskilt och parvis på:

  • Räkna upp alla saker på kontoret som har med detektivarbete att göra.
  • Hur tror du att en vanlig dag på Tures kontor ser ut?
  • Ungefär vilket årtal tror du att det är? Varför tror du det?
  • Finns det detektiver idag? Hur jobbar en sådan i så fall?

Radioteatern är ca 65 minuter lång och jag väljer att dela in den i tre delar. Efter varje del får eleverna sammanfatta handlingen genom att först ta ut nyckelord och därefter återberätta för varandra. Eleverna ställer frågor till texten som vi lyfter i helklass, likaså med saker de gillar och inte tycker om eller tycker är konstigt. Eleverna spekulerar om vad som ska hända härnäst inför varje del.

Analysera och bygga meningar

Jag sitter vid datorn när vi lyssnar på texten. När eleverna skrattar, ger mig en blick eller på något annat sätt reagerar inför språket antecknar jag tidskoden så att jag enkelt kan hitta repliken. Jag skriver upp de några av de häftiga uttrycken på tavlan:

  • Andas halva andetag!
  • Alla som har sett ett kamelhuvud sticka ut på karavangatan vet…
  • Järnvägar är på det hela taget överskattade. I vart fall när det gäller att resa.
  • Staden är jämförelsevis liten, åtminstone för att vara så stor.
  • Ture Sventons hjärna arbetade febrilt.
  • Hela pastejsmackeriet var inblandat.

Eleverna funderar på i vilket sammanhang texten förekommer, vad texten betyder, om det finns alternativa tolkningar, vad det är som gör att meningen är annorlunda/rolig/tokig eller bara härlig att läsa. Kan eleverna själva konstruera egna Holmbergska uttryck för något konstigt, tågresor, en lagom stor stad, hjärnaktivitet och kriminella organisationer?

Ord och uttryck

Det finns mängder med ord som eleverna inte känner till och/eller har svårt att förklara. Eleverna tänker parvis och använder tidigare kunskaper och det korta sammanhanget för att lista ut vad orden kan betyda. De gör en enkel ordlista och skapar sedan egna meningar för att omsätta orden i ett helt nytt sammanhang. Det går att upprepa detta moment hur många gånger som helst. Några exempel från tillfället när Omar för första gången kliver in på Tures kontor (de fetmarkerade orden ska förklaras):

När Omar kliver in på Sventons kontor ”Man hörde bara spridda ljud i trafiken på Drottninggatan. Sventon undvek att se på mannen. Han visste inte, vad han skulle säga. Så fort han sade någonting, bugade sig främlingen. Det var som att slå vatten på en gås.”

När Omar berättar att han vill sälja en flygande matta ”Vad menar han? tänkte Sventon. Flygande mattor? Sådana hade han läst om i böcker. Han hade för många år sedan fått en bok till julklapp av sin pappa, en bok med orientaliska sagor. Där förekom flygande mattor och annat nonsens.

Omar förklarar hur mattan fungerar ”Nu är det bara att stryka med handen över mattans frans och säga Humlegården, fortsatte främlingen.”

Ture funderar hur mycket mattan kan kosta ”Bilar är betydligt överskattade, tänkte han.” (…) ”Han visste inte, vad dagspriset var på en begagnad flygande matta, men han misstänkte, att hur han än bugade sig och bjöd på semlor, skulle Omar inte sälja sin matta för sextio öre.”

Omar frågar om Sventon är nöjd med flygturen ”Är herr Sventon belåten med mattan? Min egen ringa mening är, att den flyger både snabbt och mjukt.”

Sventon frågar vad mattan kostar ”Vad är priset? frågade han rakt på sak. Det skulle vara en stor ära för mig att få sälja mattan åt herr Sventon för femhundra dinarer, sade mattans ägare. Femhundra vad för något? frågade Sventon häpen. Dinarer, sade araben med en extra djup bugning.”

Efterarbete – analysera karaktärerna

Beskriv den mystiske främlingen från Orienten med hjälp av citaten ovan. Du kan också titta här, ca två minuter:

Hur ser Omar ut? Beskriv honom noggrannt. Hur uppträder Omar? Hur tror du att han är (egenskaper)? Vilket språk använder Omar? Vad säger det om honom? Placera in Omar i några andra sammanhang:
Omar tala
Gör en personbeskrivning av Ture Sventon. Du kan berätta om hur han ser ut, yrket och vad han gör om dagarna, vilka han omger sig med, vad han tycker om och inte, fundera också på hur han uppträder och vilka egenskaper Ture har. Till sist, vad anser du om Ture Sventon? Är han en bra eller dålig detektiv? Motivera ditt svar.

Avslutande arbete

Deckartemat fortsätter med läsning av tre olika sorts deckare; pusseldeckare, en hårdkokt historia och en psykologisk thriller. Temat avslutas med att eleverna gör egna karaktärer. Förra årets elever byggde upp en historia i Thinglink där bilder, text och rörliga bilder kan kombineras (se bilden). Vill du veta mer om det kan du läsa här. Har en känsla av att många kommer att inspireras av och basera sin karaktär på Ture i år 🙂

Murder2

En kommentar

  1. Pingback: En bra lektion | Skola 365

Lämna en kommentar