Att visualisera frågorna

Att ge både elever och sig själv som lärare stöd i undervisningen med bilder har iallafall för mig varit ovärderligt. Det blir så mycket lättare att komma ihåg frågeställningarna och på något sätt framträder syftet med samtalet tydligare. Det blir lättare att återvända till tidigare resonemang, att göra kopplingar, ställa följdfrågor och samtidigt ger bilden både eleverna och mig en tydlig struktur under ett samtal eller vid en skrivuppgift. Olika samtals- eller analysmodeller får sin unika bild. Jag har tidigare skrivit om bildens betydelse i Att visa hur jag tänkerPluggkoden och Svenska – ämnets kärna.  Nedan ett exempel av Aidan Chambers fyra centrala frågor i ett boksamtal:

vad-jag-tycker-om-i-texten

Bilden ser kanske lite tråkig ut, men min erfarenhet är att ju enklare den är, desto tydligare blir det för eleverna. Enkelhet kan ibland bli till abstraktion som i exemplet Det saknas något i venndiagrammet, men i detta fall är symbolerna väl bekanta för eleverna. Testa den gärna och se hur den fungerar i ditt klassrum. Eller varför öppna Canva och skapa en egen bild?

En kommentar

  1. Helene Carlsson

    Jag undervisade en SVA-elev, en pojke i åk 4, enskilt i går innan lunch kring en bild. Jag glömde trycka på knappen för färgkopiering och bilden skrevs ut i svartvitt. Jag ville vara miljövänlig och brydde mig inte om att skriva ut en ny kopia i färg. Lektionen med samtal och skrift kring den svartvita bilden gick alldeles utmärkt. Jag reflekterade under lektionens gång om det till och med var en fördel att bilden svartvit.

  2. Cilla

    Hej! Gillar dina Chamberssymboler ovan, och skulle gärna använda dem. Var kommer själva bilderna/tecknen ifrån, får man använda och sprida dem och i så fall under vilka villkor?

  3. Katarina Kuick

    Symboler är bra. Men: Jag har bytt ut + och – mot ”glad smiley” och ”sur smiley”. Detta för att jag märkte att + blev mer statiskt, det kom att stå mer för ”bra saker” än ”sånt jag gillade”.
    + och – ger alltså en känsla av att det finns något objektivt bra, medan en smiley lutar mer åt det subjektiva ”gilla”.

Lämna en kommentar